Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Decemberregels voor webwinkels

Dit jaar zal 8 procent van de Nederlanders zijn decemberboodschappen online doen. Recordomzetten liggen in het verschiet. Hoe bereikt u die luie, prijsbewuste feestdagenshopper?

1. Wees goedkoper

Hoe haalt u klanten weg bij de geijkte partijen? Door goedkoper te zijn! Menno Scholten van DVDOutlet.nl: “Klanten komen bij ons via prijsvergelijkingssites. Er zitten forse prijsverschillen tussen ons en Bol.com.” Geen moeite met klanten lokken? Zorg dan voor een paar leuke aanbiedingen die de concurrentie niet heeft.

 

2. Maak je cadeau tastbaar

Niet iedereen wil zich door een gedicht, tien lagen plakband en een doos met stroop en zaagsel vechten voor een vage belofte. Zorg ervoor dat uw dienst overhandigd kan worden. Neem Hotelspecials. Het bedrijf wil de feestdagenshopper aan zich binden maar ontbeert een tastbaar product. Voor het feestdagenpubliek ontwikkelde de Sprout Challenger ‘Hotelcadeau’ – een waardebon.

 

3. Leg nadruk op de feestdagen

Zoals een fysieke winkel de zaak vol kerstversiering hangt, zo kunt u dat ook doen met de webshop. Een aangepaste banner is zo gemaakt. Vergeet ook zoekmachine Google niet. Peter Dool van Bestthings.nl: “We hebben er voor gezorgd dat zoektermen als ‘sinterklaascadeau’ naar Google ads van onze webwinkel leiden.”

 

4. Meldt u aan op verzamelsites

Met meer dan zevenduizend Nederlandse webwinkels is het voor de consument een onmogelijke opgave om langs alle winkels te surfen. De consument zoekt via verzamelsites (sites die zelf geen producten of content aanbieden, maar doorlinken naar andere sites): “Winkeltjes die binnen de Flavourites-sfeer vallen kunnen bij ons extra klanten lokken door een plaatsje in de spotlight te kopen”, vertelt Marije Mulder van Flavourites.nl. “Dat levert gemiddeld meer dan duizend doorkliks op.” Overigens kiezen de dames achter Flavourites het grootste gedeelte van hun content zelf uit en linken die gratis door.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Adverteer je een ongeluk

Webwinkels adverteren vooral via het web. Een eenvoudige Google-advertentie is effectief, maar denk ook eens aan een advertentie op de website van een digitale partner – of zelfs een concurrent. Denk daarna buiten internet. Doe een radiospot of, voor ondernemers met diepe zakken, een televisiespot.