Love it or hate it; ABN Amro lanceert als eerste bank ter wereld een crowdfundingconcept: Seeds. De meningen hierover zijn prachtig verdeeld. Men is fel tegen of fel vóór deze ontwikkeling. De argumenten van tegenstanders snijden voor mij echter geen hout. Ik hoor je denken: “Lekker bevooroordeeld. Jij hebt toch de software geleverd en dit concept helpen realiseren?” Klopt! En daar ben ik trots op. Als ik niet volledig achter het principiële idee zou staan van een bank die zich met crowdfunding bezig houdt, dan had ik deze opdracht nooit aangenomen. Mijn mening op de drie meest gehoorde punten van kritiek:
1. Crowdfunding is bedoeld om de ‘middle man’ weg te snijden.
Hetzelfde werd gezegd over SellaBand. Een crowdfunding platform voor muziek zou platenmaatschappijen onnodig maken. Niets is minder waar. Het bedrijf heet Sell-a-Band. Net zoals men in voetballers handelt, wilde ik succesvolle bandjes doorverkopen aan platenmaatschappijen. De basis gedachte was: een verdienmodel voor dat gedeelte van de waardeketen dat niet of nauwelijks bediend wordt door de traditionele industrie. Namelijk, getalenteerde ongetekende artiesten. Deze gedachte is niet anders voor crowdfunding in de financiële sector. Het MKB wordt momenteel nauwelijks gefinancierd. Het risicoprofiel en de hoogte van de financieringsbehoefte past niet binnen het business model van banken. Middels crowdfunding kunnen deze ondernemers wél aan financiering komen.
In de toekomst hebben diezelfde ondernemers financiële producten nodig die banken kunnen bieden. Voor een bank wordt het verstrekken van een lening pas interessant vanaf 150.000 euro. Het risicoprofiel van de gefinancierde speelt daarbij een belangrijke rol, en de marge staat daarbij meer in verhouding met de werkzaamheden die de bank moet verrichten, om de lening al dan niet te verstrekken. Crowdfunding werkt dus versterkend op de traditionele industrie. En dat is helemaal prima. Want, daarmee stimuleren wij de economie.
2. Schoenmaker blijf bij je leest.
Het businessmodel van de bank is aan verandering toe. De enige manier om te veranderen is door nieuwe dingen te proberen. “Een van de geheimen voor het behouden van een bloeiende business is herkennen wanneer een fundamentele verandering nodig is.” aldus Mark W. Johnson in Harvard Business Review. Daar ben ik het helemaal mee eens. Als banken niets nieuws proberen lopen ze het risico om -net als noodlijdende platenmaatschappijen- de boot te missen.
3. Een crowdfundingproject bij een bank is minder “cool” dan bij Kickstarter.
Deels ben ik het hier mee eens. Om de impact van crowdfunding uit te leggen, gebruik ik altijd het volgende voorbeeld: Het is windstil en je gooit een steentje in spiegelglad water. Er vormen kringetjes van klein naar groot. Hoe zwaarder het steentje, hoe groter de kringen en hoe wijder je bereik. Crowdfunding werkt net zo. Het fenomeen komt in beweging van binnen naar buiten. Daarvoor moet je je begeven in een omgeving waarin jij het beste uit de verf komt.
Aan crowdfunding platformen adviseer ik altijd om een duidelijke keuze te maken in de projecten die ze aannemen. Het moet passen. Voor Gucci ga je niet naar Zeeman. En Euroshopper vind je niet in de schappen van Marqt. Seeds heeft gekozen voor ondernemers met duurzame bedrijven. Of ze cool zijn, dat laat ik over aan de crowd.