Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Besparen? Gooi p&o de deur uit

Zit in uw organisatie nog steeds iemand elke maand de salarismutaties te verwerken? Zonde. Besteed dat werk uit. Dat bespaart kosten, geeft tijd en ruimte voor écht hr-werk en zelfs het werk van de administrateur gaat erop vooruit.

 

Een nieuwe aflevering in de grote Zomerschoonmaak, een serie dagelijkse artikelen met tips waarmee u uw bedrijf klaarstoomt voor een hete herfst.

Minder dan 1 op de 3 bedrijven heeft momenteel al hr-activiteiten (deels) uitbesteed aan partijen die daarin gespecialiseerd zijn, meldt onderzoeksbureau IDC. Dan gaat het bijvoorbeeld om de verwerking van de salarissen en verhuizingen van personeel, maar ook om bijvoorbeeld verzuimregistratie of vakantieaanvragen.

Uitbesteding is hefboom voor veranderingsproces

IDC ondervroeg in opdracht van Raet ruim 200 hr-managers in Nederland over de uitbesteding van personeelszaken, niet geheel toevallig zelf een grote ‘inbesteder’ van zulke activiteiten. Het bedrijf verbaast zich erover dat nog zo weinig organisaties de voordelen zien van outsourcing van hr-taken. Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft de catering en de schoonmaak allang de deur uit gedaan, maar zodra het gaat om personeelszaken vinden we dat met z’n allen blijkbaar nog van een ander orde. Vreemd, aldus Inge Ligthart, directeur Business Process Outsourcing Services bij Raet. ‘Uitbesteding is een uitstekende hefboom om verandering te realiseren. Wij kunnen het goedkoper dan je het zelf kunt, we nemen je mensen over, we verbeteren je processen en we zorgen voor een zakelijker relatie tussen wat p&o levert en wat je ervoor betaalt. Veel klanten van ons hebben nu geen idee wat ze allemaal voor hr-activiteiten doen en wat dat ze kost. Voordeel van alleen al het overwegen van een uitbestedingstraject is dat je dat in elk geval inzichtelijk maakt.’

Valkuil: gebrek aan duidelijke onderlinge afspraken

Uit het onderzoek van IDC blijkt dat outsourcing nu nog te vaak op een teleurstelling uitdraait door een gebrek aan duidelijke onderlinge afspraken. Van alle bedrijven die hun hr-werk uitbesteden, heeft nog geen 40 procent heldere, gedetailleerde service level agreements (SLA’s). En daar zit hem wel de crux, aldus IDC-onderzoeker Peter Vermeulen. ‘Succesvolle outsourcingstrajecten kennen bijna allemaal een heldere SLA. Daarvoor is het cruciaal dat de financiële en de hr-mensen samenwerken, vanaf de definitie van de doelstellingen tot aan het monitoren van de indicatoren. En wat uit het onderzoek ook duidelijk blijkt: die samenwerking kun je niet vervangen door een extern adviesbureau.’

Met catering en schoonmaak is het ook gelukt…

De les is dus: flink kosten besparen? En wilt u af van dat gedoe met hr-processen? Dít is het moment om het de deur uit de doen. Met de catering en de schoonmaak is het ook gelukt, waarom zou dat voor uw p&o’ers anders zijn? ‘Veel bedrijven zijn bang om hun p&o-taken uit te besteden’, weet Ligthart. ‘Ze denken dat het op veel weerstand zal stuiten bij de betrokken medewerkers. Maar in de praktijk blijken die werknemers juist volop nieuwe kansen te krijgen bij een nieuwe werkgever. Ze krijgen meer groeiperspectief, kunnen hun vakinhoudelijke kennis beter delen, behoren ineens tot de core business van de organisatie. Daar liggen dus nog veel kansen voor veel organisaties.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer

Lees ook het boek "Make, Buy or Ally?" met meer tips over wel of niet uitbesteden.

Het laatste management nieuws op de deurmat? Neem MT magazine