De BSC is het alternatief voor traditionele methoden van financiële verantwoording die minder geschikt zijn geworden voor het operationeel runnen van een bedrijf.
De balanced scorecard meet de ondernemingsprestatie op vier aspecten: financieel, interne bedrijfsprocessen, leren en groei, en klanten. Financiële maatstaven worden aangevuld met nietfinanciële die het financiële succes voor lange termijn stuwen en vragen oproepen als: Wat is belangrijk voor onze aandeelhouders? Hoe nemen klanten ons waar? Welke interne processen voegen waarde toe? Zijn we innovatief en klaar voor de toekomst?
De balanced scorecard wordt ingezet om de organisatieprestatie transparant en via verschillende meetinstrumenten te volgen. Het stelt het management in staat passende maatregelen te nemen waar nodig, die uiteindelijk zullen leiden tot aanzienlijke en blijvende prestatieverbeteringen.
Ga naar het modellenoverzicht om alle managementmodellen te bekijken.
Bron: Berenschot
>> Bestel het boek online Het groot managementmodellenboek <<