Terwijl bedrijven met miljarden smijten naar het web, stelt mobiel adverteren nog weinig voor. In 2011 zal er een paar miljard worden gespendeerd aan gebruikers van smartphones en mobieltjes, op een wereldwijd reclamebudget van 500 miljard. En dat terwijl er 5 miljard mensen dag (en nacht) met hun mobieltje leven.
Unieke response
Dat moet veel beter kunnen, stelt Deloitte in zijn deze week verschenen rapport Addicted to Connectivity, alleen al omdat het nergens zo makkelijk is voor de ontvanger van een boodschap om actie erop te ondernemen: met één klik beland je niet alleen op een website, diezelfde klik kan ook worden gebruikt om de adverteerder te bellen of de routeaanwijzingen door te geven naar de winkel van de adverteerder.
Het jaar van mobiele advertising?
Deloitte durft het nog niet aan 2011 uit te roepen tot het jaar van mobiel adverteren, en ook in 2012 is het maar afwachten of de markt het mobieltje als medium ontdekt. Wel is er bij meer dan 30.000 gebruikers wereldwijd gevraagd hoe die op mobiele advertenties reageren. Daaruit blijkt, dat telefoonbezitters wel degelijk ontvankelijk zijn voor de broodnodige boodschappen. Alleen loopt hun gedrag per land nogal uiteen.
Aziaten en VS gevoelig
Zuid-Koreanen blijken bijzonder gevoelig voor reclame: maar liefst 82 procent van de ondervraagde consumenten heeft wel eens actie ondernomen na het ontvangen van een reclameboodschap, van bezoek aan een website tot het aanschaffen van het product. In de VS blijkt iets meer dan de helft van de consumenten positief te reageren op advertenties. In China is nog altijd een minderheid van 41 procent te porren voor aanbiedingen op hun mobiel. Dit zijn landen die al met al enthousiast reageren.
Europa: Nederland voorop
Binnen Europa loopt men niet erg warm voor aanbiedingen op de mobiel. “Ons onderzoek laat zien dat mobile advertising door consumenten per land erg verschillend ontvangen wordt,” zegt Stephen Ward van Deloitte. “In Nederland negeert 66 procent van de mobiele telefoongebruikers advertenties op hun mobiel en geeft 28 procent aan wel actie ondernomen te hebben naar aanleiding van mobiele advertenties. Consumenten in het Verenigd Koninkrijk zijn sceptischer, daar negeert 88 procent de advertenties. Slechts negen procent van de Britten onderneemt wel actie.”
De do’s
Ook verstandig: Deloitte vroeg Nederlandse consumenten onder welke voorwaarden ze advertenties op hun mobiel aanvaardbaar vinden.
- Als ze daardoor gratis gebruik kunnen maken van een app of game;
- Als er een ‘koopje’ aangeboden wordt;
- Als de advertentie afkomstig is van een merk of product dat ze waarderen;
- Als het relevant is voor de locatie waar ze zich bevinden
Aan de slag
Daar kunnen de adverteerders mee aan de slag. Volgens Deloitte wordt het mobieltje de komende tijd echt wel een krachtig extra reclamemedium, maar de boodschappers moeten wel rekening houden met de aard en beperkingen ervan. Een vervanger voor tv wordt het bijvoorbeeld nooit. Maar juist de mogelijkheden van de smartphone, die de consument overal en altijd vergezelt, zijn enorm. Elk jaar zullen er nog technieken bijkomen die nieuwe vormen van reclame mogelijk maken: binnenkort maak je een foto van een product, om na een klik bij de aanbieder uit te komen. Ook het downloaden van kortingsbonnen op de mobiel lijkt kansrijk.
Nee, het komt best goed met mobiel adverteren, maar de reclamejongens en -meisjes moeten wel volop ermee experimenteren om het verder van de grond te krijgen.
Lees ook:
-
Het onderzoek Addicted to Connectivity
-
Pennenmaker stapt in wegwerpmobiels
-
iPhone versus Android: wie wint?