1. De wereld veroveren met koffiemokken doe je Mo
Je bent werkeloos en voor de lol beschilder je koffiemokken met snorren: Mo Mugs (zie hoofdafbeelding). Vrienden vragen of je er ook voor hen kunt maken. En vrienden van vrienden. En vrienden van vrienden van vrienden. Dus je denkt ‘ah, wat nu als…’ Tijdens je zoektocht om de mokken in productie te krijgen raak je geschokt door het aantal papieren wegwerpmokken – 23 miljard in Amerika, 58 miljard wereldwijd – dat jaarlijks wordt gebruikt. Daarom maak je je mokken van porselein en is je motivatie voor de Mo Mugs duurzaam geworden. Je maakt een eenvoudige site met de ontwerpen. Je meldt je project aan bij crowdfundsite Kickstarter met een oorspronkelijk filmpje. Je zorgt voor een Facebookpagina voor de fans. Anderhalf jaar na de eerste mok verkoop je je Mo Mugs wereldwijd. In de maand movember gaat er €3 van elke verkochte mok naar de Movember Foundation om onderzoek te steunen naar prostaatkanker. – Weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.
2. Thee voor mannen
“Water is voor kikkers, thee is voor flikkers”, is een bekend gezegde onder mensen die zichzelf ‘echte mannen’ noemen. Wat drinken echte mannen dan? Na vijf uur bier, voor vijf uur koffie. Veel koffie. Onzin natuurlijk, want thee is hartstikke lekker. Dan wel ‘echte’ thee. Zwarte thee. Earl Grey, Ceylon, Orange Pekoe, Darjeeling. Of Lapsang Souchong, dat is pas mannenthee: gerookt en ruikt naar whisky. Of naar een bosbrand. Dat hangt een beetje af van de kwaliteit. Maar inderdaad, de afgelopen jaren zijn wij mannen de dupe geworden van de terreur van de groene thee lobby. Dus zijn we massaal aan de Japanse of Chinese groene thee, jasmijnthee of verse muntthee. Hoewel de heilzame werking van groene thee nog nooit wetenschappelijk bewezen is. Dus, echte mannen van Nederland, gewoon weer aan de thee. Maar dan wel van de zwarte variant. En als je dat nog niet mannelijk genoeg is, is er Hoppathee!. Thee met hop en een flinke scheut caffeine, gemaakt door de heren van Natwerk. Zoals ze zelf zeggen: Hoppathee is een schop-onder-je-kont-thee, een klap-in-je-gezicht-thee. Het is de driedubbele espresso onder de theeën. Eén bakkie en je bent klaar voor de rest van je dag. – Weekselectie van Boris Nihom van reclamecampagnebureau THEY.
3. Starbucks: Maak zelf het verschil, ga de verplichting aan!
Starbucks & McDonald’s zijn wat mij betreft de grootste koffie guerrillero’s. Deze keer wil ik een Starbucks guerrilla actie beschrijven. Starbucks organiseerde in New-York een grote kartonnen koffiebeker inruilactie. Starbucks vroeg mensen om zelf het verschil te maken en de verplichting aan te gaan om onze kwetsbare planeet te redden van de ondergang. De redding van de planeet start bij jezelf, daarom konden New Yorkers hun kartonnen koffiebekertje inruilen voor een herbruikbare Starbucks mok, gevuld met verse koffie. Duizenden New Yorkers deden mee aan de actie en met de ingeruilde koffiebekertjes werd vervolgens een straatkunstwerk gemaakt. Dankzij de grote persaandacht kon Starbucks zijn groene imago nog verder versterken. – Weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.
4. Engels absurdisme
Packagingdesigners vinden in Londen een walhalla aan inspirerend, motiverend en innoverend design. Vaak niet geschikt voor de Nederlandse markt, of… nóg niet geschikt. Vorige week was ons jaarlijks London tripje en kwam onze collega met Dr. Stuart thee terug. Theeverpakking mét Engelse humor, maar zónder smaakbeleving of een ander beeld die de sfeer van gezellig theedrinken oproept. Ook geen verhaal meer over waar de thee vandaan komt, hoe lokaal, vrij van theïne, of over hoe fairtrade hij wel niet is. Maar absurdisme, tovertaal, op een helder witte achtergrond. Dat de Engelsen humor hebben, wisten we, maar dat ze ook veel lef op gebied van verpakkingdesign hebben, bewijzen ze. Keer op keer. – Weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.
5. Een lekker bakkie festivalkoffie
Wat heb je nodig op Lowlands als je ‘s ochtends brak wakker wordt? Wanneer je je hoofd naar buiten steekt en verstrikt raakt in de scheerlijn van de buren? En de muziek van 50 tentjes verder nog harder bonkt dan de pijn in je hoofd? Precies. Koffie. Geen kartonnen bekertje dat omvalt in het gras, maar een stevige aluminium mok met zo’n gezellige kan erbij. Alsof je moeder het persoonlijk naar Biddinghuizen is komen brengen. Die koffiekan met bekers is zo raak dat je vergeet dat je er net zelf voor hebt betaald. Zo zie je maar dat je niet altijd iets hoeft weg te geven om als merk sympathiek te zijn. Als je maar op het juiste moment met iets komt waar je doelgroep echt op zit te wachten. – Weekselectie van Maureen Akker, creatief partner bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.