1. Kleine kerstballen worden kleine vervelende mannetjes
Gezucht en gesteun, want de kerstdagen komen eraan. Gezelligheid, kneuterigheid en mooi opzitten. Etalage stylisten draaien overuren, geen winkelstraat is meer onverlicht, de crisis lijkt even ver weg.. De vrolijke kerstsfeer word je, of je nu wil of niet, opgedrongen. Daarom tijd voor HOrrible HOliday HOoligans van designer Sebastiaan Reymers. Kleine kerstballen worden kleine vervelende mannetjes die een einde dreigen te maken aan de kerstsfeer. Ze zorgen in elk geval voor opgetrokken wenkbrauwen door de schoonfamilie die nietsvermoedend met bergen cadeaus en een zelfgebakken kerststol eerste kerstdagochtend aanbelt. De toon is gezet. Maar na de kerst ook nog leuk te gebruiken als bloemsch(r)ikkers, bonzaibomenkappers of gewoon leuk in je vredige schaaltje potpourri. – Weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.
2. De Pluim: Bedankt Baas!
Onderzoek wijst uit dat, ondanks of misschien ook wel door de financiële crisis, bedrijven meer geld uitgeven aan kerstpakketten. Het eindejaarsgeschenk blijft een belangrijk symbool van waardering. Kerstpakketten waarbij werknemers zelf cadeaus mogen uitzoeken blijven daarbij favoriet. Met de campagne ‘Je weet niet wat je beleeft, als je met Kerst de Pluim geeft!’ werd het plezier voor de gever van de Pluim in de spotlight gezet. Drones werden gesignaleerd bij kantoren die de bazen van Nederland bedankten. De onbemande helikopter voorzien van camera’s heeft verschillende bedrijven verrast met ‘Bedankt Baas’. Deze actie van WishWish NL (uitvinder van beleveniscadeau ‘de Pluim’) laat zien dat te waarderen en motiveren ook tijdens mindere economische tijden belangrijk is. De lachende en verraste gezichten achter de ramen in combinatie met de indirecte exposure namelijk de reacties op social media maakten de actie geslaagd. – Weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.
3. Hartverwarmende kerstgraffiti
Video projection mapping combineren met laser graffiti technologie, je moet er maar opkomen. Vodafone deed het vorig jaar in drie Ierse steden. Mensen konden op de Vodafone Playground Facebook pagina berichten plaatsen voor vrienden en geliefden. Ierse graffiti artiesten schilderden deze boodschappen vervolgens op gebouwen in Dublin, Galway en Cork. Verrassende straatkunst voor het winkelende publiek. – Weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.
4. De Kerstman was vroeg dit jaar
Ze zijn er weer, de kerstcampagnes. Commercials waar je een warm gevoel van krijgt. Acties waarmee merken zich van hun aardigste kant laten zien. En grappige kerstboodschappen die je naar al je vrienden kunt doorsturen. Erg leuk allemaal. Maar toen kwam ik dit filmpje tegen. Een home made video van de reactie van een jongen van 10 op een onverwacht cadeau van Lego. Op een gewone dag in oktober, vlak voor de verjaardag van één van hun fans. En daarmee laat Lego weer zien wat je als merk moet doen. Niet één keer per jaar aan de hele wereld laten zien hoe aardig je bent. Maar met kleine charme offensieven je betrokkenheid tonen. Het hele jaar door. Misschien is het opgezet of tenminste goed getimed. Maar de blijdschap van die jongen is echt. En die ruim 1,4 miljoen views ook. – Weekselectie van Maureen Akker, creatief partner bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.
5. Zo leuk is het niet, Kerstmis
Het IDFA documentairefestival voert al een aantal jaar een mooie campagne met als pay-off: “de werkelijkheid verzin je niet”. En het is waar; de beste, mooiste, meest ontroerende of grappige verhalen blijken vaak waar gebeurd. Ook een aantal van de mooiste campagnes van de afgelopen jaren laten de werkelijkheid zien. Rauw verteld, waarbij het onderscheid tussen reclame en documentaire verdwijnt. Of juist uitvergroot en grappig, maar stevig geworteld in werkelijk menselijk gedrag.
Rond de feestdagen lijkt iedereen dit vergeten en willen we allemaal geloven in een perfecte Coca-Cola wereld. Met Sinterklaas groeit het geld aan de bomen en tijdens kerst kan iedereen koken. En oud&nieuw is het leukste feest van het jaar. Echt waar. Altijd. Als je de liefde van je leven nog niet gevonden hebt, dan kom je die om klokslag middernacht zeker tegen.
Onzin natuurlijk. En daarom zijn de twee beste kerstcommercials van de afgelopen twee jaar juist wél op de werkelijkheid gebaseerd. De een ontroerend, de ander grappig. Kerstmis is heus niet alleen het feest van familie en gezelligheid. Kerstmis is ontzettend hard werken (video rechts) en als je niet oppast een onuitputtelijke bron van schaamte achteraf (video links). – Weekselectie van Boris Nihom van reclamecampagnebureau THEY.