1. Een statische afbeelding
Statische en oninspirerende afbeeldingen kunnen je zomaar 16 procent van je omzet kosten, stelt content management-startup Syndy op basis van eigen onderzoek. Hoe vaak ben je niet naar een productpagina gegaan om het artikel beter te bekijken, om er vervolgens achter te komen dat de productfoto nietszeggend is?
Veelgemaakte fotofouten zijn onder meer een non-descripte stockfoto als hoofdbeeld en een afbeelding waarop het product niet in zijn meest aantrekkelijke vorm staat; oftewel in context, c.q. in gebruik. Probeer food-producten te fotograferen als onderdeel van een maaltijd en met een gedekte tafel. Je producten vergezellen van andere aanvullende items kan daarnaast je je inkomsten uit cross selling verhogen, een fenomeen dat goed is voor 30 procent van alle online verkopen.
2. Een beschrijving die de doelgroep niet raakt
Een productbeschrijving die de doelgroep niet raakt kan je tientallen procenten potentiële omzet schelen. Zo’n tekst lijkt misschien een makkie, maar het is een vak apart. Een goede beschrijving heeft een goede balans tussen de minimale hoeveel informatie die een koper nodig heeft om een geïnformeerde aanschaf te plegen en een overdaad aan gegevens.
Amper de helft van de online shoppers leest meer dan de helft van een pagina, dus een goede beschrijving is scanbaar, beknopt en makkelijk te onthouden. Een van de meest effectieve manieren om een productbeschrijving te maken is om een verhaal te vertellen dat zich niet per se op het product zelf richt maar meer op de ervaring bij het gebruiken ervan. Een koper meevoeren naar een voor hun begerenswaardige wereld zorgt ervoor dat ze ook die ‘droom’ kopen, een veel sterkere reactie dan het puur het kopen van een paar schoenen.
3. Geen reviews
Aangezien zo’n 70 procent van alle consumenten reviews van andere gebruikers net zoveel vertrouwt als aanbevelingen van een vriend, voelen bedrijven de noodzaak om recensies toe te staan op hun productpagina. Wanneer je mensen een platform geeft om hun visie te uiten – positief of negatief – dan draagt dat bij aan vertrouwen en merkgeloofwaardigheid. Bijna 90 procent van de kopers geeft toe dat hij of zij eerst de reviews leest voor een aankoop, dus er valt veel te winnen.
Voor een versterking van dat effect kun je invloedrijke bloggers aanhaken en vragen om een review te schrijven of filmen. Meerdere bedrijven hebben inmiddels gemerkt dat reviews op blogs en Youtube kunnen leiden tot wel 20 procent extra omzet.
4. Geen klikbare titel
Wanneer producttitel niet informeert dan klikken mensen niet door, terwijl dit meestal het eerste is dat een potentiële koper ziet. Een titel kan het verschil maken tussen een klik of simpelweg doorscrollen. Een goed werkende titel roept een reactie op, is kort en SEO-vriendelijk en geeft een beeld van wat het product is en voor wie het bestemd is.
Helaas is er hiervoor geen geheime code; belangrijk is dat je je doelgroep en de kernwoorden die zij zouden gebruiken bij het zoeken naar een product goed leert kennen. Als je precies weet en begrijpt welk probleem een product oplost, dan helpt dat ook bij het schrijven van een titel die lezers onmiddelijk duidelijk maakt dat het product voor hen is.
5. Niet voldoen aan de regels
Goede productbeschrijvingen en foto’s zijn natuurlijk geweldig, maar uiteindelijk moeten al je e-commerce-activiteiten voldoen aan wettelijke regels. Op de hoogte te blijven van Europese en lokale voorschriften verbetert de kwaliteit van je informatie en helpt je om boetes te vermijden. Om er zeker van te zijn dat je aan de meest actuele regels voldoet, kun je gebruik maken van content managementdiensten zoals Syndy.
Deze tips ontleenden we aan het whitepaper 5 Fatal Product Content Mistakes