Dat blijkt uit een inventarisatie van startup-onderzoeksbureau Golden Egg Check op basis van de jaarverslagen van 98 Nederlandse beursgenoteerde bedrijven van afgelopen jaar. 46 van deze bedrijven ondernemen activiteiten met startups (zie infographic hieronder). 52 corporates hebben dus nog geen – noemenswaardige – activiteiten die betrekking hebben op startups, of melden dit niet in hun jaarverslag.
De meeste corporates kiezen ervoor om samen te werken met startups vanuit een open innovatie-gedachte. Bijvoorbeeld door het gebruiken van de technologie van een startup om hun eigen producten te verbeteren, of om gezamenlijk nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Ook kiezen veel bedrijven ervoor om samen te werken met universiteiten. Op die manier hopen ze de samenwerking aan te kunnen gaan met kansrijke spin-off-bedrijven, of technologie te vinden om in licentie af te nemen.
Koplopers
Startup-koploper is telecombedrijf KPN, met zes verschillende activiteiten. KPN investeert bijvoorbeeld rechtstreeks in startups via een eigen fonds, maar ook via andere fondsen zoals het onlangs opgerichte imec.xpand.
Andere bedrijven die actief zijn met verschillende activiteiten zijn Air France-KLM en DPA Group, die elk in vijf categorieën (zie infographic) actief zijn. “Deze bedrijven hebben samenwerking met startups duidelijk op hun strategische agenda staan”, zegt Gilles Meijer, founder bij Golden Egg Check.
Banken
Het valt op dat banken en financiële dienstverleners erg actief zijn met startups; negen van de veertien bedrijven in deze sector (64 procent) werken met startende ondernemingen. “Dat lag ook wel in onze lijn der verwachting”, schrijft Thomas Mensink, startup- en business analist bij Golden Egg Check, in een toelichtende blogpost. “Banken geven aan dat ze bang zijn om ‘gedisrupt’ te worden – denk alleen al aan blockchain en cryptocurrencies – en druk voelen vanuit startups met nieuwe technologie en businessmodellen. Ze reasileren zich dat je het met alleen ideeën van de eigen werkvloer op langere termijn niet gaat redden. Dan moet je nieuwe businessideeën binnenhalen bij startups, die vaak heel gericht een oplossing kunnen bieden voor een probleem in de markt.”
Ten opzichte van andere sectoren zijn de financiële dienstverleners opvallend actief in het rechtstreeks investeren in startups via een eigen venture capital-fonds, zoals het 300 miljoen euro grote ING Ventures en het Food & Agri Innovation Fund van Rabobank. Een derde van alle beursgenoteerde bedrijven die rechtstreeks in startups investeert, is een financiële dienstverlener.
Infrastructuur
Daardoor groeit ook de infrastructuur voor ondernemers, zegt Mensink. “Er worden bijvoorbeeld startup-scouts ingesteld, als aanspreekpunt. Vanuit MKB Nederland werd CoSta (’Corporate Startups’, red.) opgezet, een platform waar startups aan corporates worden gekoppeld.” Handig: daar zie je als ondernemer ook een contactpersoon per bedrijf.
Sectoren waar opvallend weinig wordt samengewerkt met startups zijn industrie (slechts één van de negen bedrijven) en vastgoed (drie van de negen bedrijven). Mensink: “Wellicht is de aard of de mentaliteit van de bedrijfsvoering wat traditioneler. Het kan ook zijn dat de noodzaak simpelweg kleiner is.”
Meer
Meijer had verwacht dat meer beursgenoteerde bedrijven met startups samenwerken. “Bedrijven moeten innoveren om relevant te blijven. Daarnaast hoor je niet anders dan dat bedrijven ‘iets’ met startups doen. In dat opzicht valt het op dat ‘slechts’ de helft van de beursgenoteerde bedrijven in Nederland innoveren met startups, althans volgens hun eigen jaarverslagen.”
“Tegelijkertijd zijn corporates en startups zowat elkaars tegenpolen”, vult Mensink aan. “Samenwerken met startups is niet iets wat je even erbij doet. Dat vergt echt een strategische aanpak”.
Lees ook:
‘Corporates zijn veel trager in hun besluitvorming dan startups’
Daten met grote bedrijven: hier moet je als startup op letten
Infographic: zo vermommen corporates zich als startups