Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Luxemerken lopen webkansen mis

Bij gebrek aan businessplan kunt u nog altijd een webshop voor luxe-artikelen beginnen. Slechts een derde van alle luxemerken verkoopt zijn producten online.

Dat blijkt uit onderzoek van Forrester. Ook heeft de helft van de luxemerken zonder webwinkel geen plannen hebben voor online verkoop.

 

De producenten van luxemerken gaan er van uit dat hun klanten zich wel online zullen oriënteren, maar offline de producten verkopen. Ook past online verkoop vaak niet in de brand- en salesstrategie van de bedrijven, meldt Managing21.

 

De onderzoekers denken dat de luxemerken hierdoor veel omzet mislopen. Tachtig procent van de welvarende consumenten is iedere dag online en koopt regelmatig luxeproducten op het internet.

 

Imago

“Ze vrezen dat ze door een online verkoop hun exclusieve karakter zouden kunnen verliezen en op het niveau gezet worden van online initiatieven zoals Amazon of eBay”, stelt Forrester. “Het tegenovergestelde is waar. Een goed digitaal kanaal kan het imago alleen maar verbeteren.”

 

Merken die wél een webwinkel hebben, hebben volgens de onderzoekers geen kaas gegeten van online verkopen. “Ze proberen de winkelervaring online na te bouwen door een overmatig gebruik van Flash-technologie en een onnodige stroom aan muziek en video’s. Dat leidt tot trage en oubollige websites, die bovendien moeilijk navigeerbaar zijn en een negatieve impact kunnen hebben op het imago. “

 

2.0

Als alternatief komt Forrester met het toverwoord web 2.0 aanzetten. Volgens de onderzoekers is social networking dé manier om de klantervaring die de koper in de luxe stenen winkel krijgt, te evenaren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.