“Ik zocht laatst iemand in Noorwegen voor een vacature bij ons,” vertelt Stephan Bosman, COO van Zoover International, een onafhankelijke reisbeoordelingssite. “Ik typte een paar zoektermen in en vond acht mensen, die ik allemaal een e-mailtje heb gestuurd. Twee hebben teruggemaild en hen heb ik toen gesproken.” Bosman gebruikt sites als Linkedin intensief. “Ik
gebruik het niet alleen voor recruitment, het is ook interessant voor commerciële contacten. Bijvoorbeeld voor samenwerking. Dan zoek ik op Linkedin iemand van een bedrijf waar wij wel mee samen zouden willen werken en mail ik hem.”
Ondernemers kunnen veel hebben aan netwerksites als Linkedin. Niet alleen is het gratis, ook is er een schat aan informatie te vinden. Wie werken er bij bedrijf x, in welke functies, wat hebben ze eerder gedaan, wat zijn hun sterke punten. Ook is te zien via welke mensen je gelinkt bent met een ander en wie hun contacten zijn, dit laatste is overigens alleen mogelijk voor contacten van de betreffende persoon zelf. Dat maakt het benaderen van die ander makkelijker, er is een gemeenschappelijke link, die eventueel kan introduceren.
‘Laat van je horen’
Huub van Zwieten, zelfbenoemd droombaangoeroe en oprichter van wervingsbureau TalentFirst stuurde enkele weken geleden aan al zijn Linkedin-contacten een e-mailtje over zijn ‘Doorbraak naar je DroomBaan’-Dag, een dag waar deelnemers in vier stappen hun droombaan kunnen creëren in hun huidige of in nieuw werk. De respons was, hoewel niet overweldigend, positief. “Mensen konden komen met korting en kregen een extra kaartje. Drie mensen zijn naar aanleiding van dit mailtje naar een Droombaandag gekomen. Ik heb geen vervelende reacties gehad, mensen vonden het een leuk idee en hielden het in gedachten.” Volgens Van Zwieten was het meer een manier om TalentFirst weer even onder de aandacht te brengen. “We sturen ook nieuwsbrieven rond naar een veel groter bestand dan alleen mijn Linkedin-contacten. Zo laat je weer wat van je horen.”
De e-mail van Van Zwieten aan zijn contacten, die hij allemaal persoonlijk kent, pakte goed uit. Berichten sturen naar onbekenden zonder enige vorm van introductie echter is iets wat Bas van de Haterd zijn klanten niet adviseert. “Ondernemers moeten Linkedin wel goed gebruiken,” benadrukt de consultant op het gebied van netwerksites en personal branding. “Ik vraag wel eens aan recruiters of ze op zoek naar salesmensen ook de Albert Heijn ingaan en aan iedereen vragen of ze geïnteresseerd zijn in een salesfunctie. Natuurlijk niet, krijg ik dan te horen. Je weet toch niet eens of die mensen wel geschikt zijn en of ze een andere baan willen? Zo werkt het met netwerksites precies hetzelfde. Je moet niet in het wilde weg e-mails
versturen. Ga gericht aan het werk. Zoeken is niet zo moeilijk op Linkedin. Maar als je iemand hebt gevonden waar je contact mee wilt hebben, ga je kijken of je een collega of vriend van die persoon kent en vraag je of die jou wilt introduceren. “Ik ziet dat je hem kent, zou hij wat zijn voor ons bedrijf?’ Pas daarna ga je, respectvol, op iemand af.”
Engelstalig profiel
Geschikte mensen vinden staat of valt met hoe zorgvuldig mensen hun profiel op de netwerksite invullen en bijhouden. Willen ze niet benaderd worden over vacatures? “Dan moeten ze die optie niet aan laten staan,” zegt Bosman van Zoover.com. Zijn eigen -Engelstalige – profiel op Linkedin is heel uitgebreid. “Ik weet dat mensen hierop kijken, ook uit het buitenland. Eventuele toekomstige zakenpartners, maar ook mensen die ikzelf heb gemaild. Hoewel ze me dan nog niet gesproken hebben, krijgen ze toch al een beeld van
mij en van ons bedrijf.”
Auteur: Marjolein van Rest