Dinsdag 6 november is de Beurs van Berlage het podium van veertien groeiende ondernemers, die elk een eigen onderdeel van hun groei onder de loep nemen.
Rituals groeide de afgelopen twaalf jaar van een winkel in de Amsterdamse Kalverstraat uit tot een succesvol cosmeticamerk met een kleine 200 winkels in twaalf landen. De komende jaren wil oprichter en ceo Raymond Cloosterman zijn internationale groei versnellen. Hij ging in 2011 van een kleine zestig miljoen naar meer dan 130 miljoen euro omzet, en inmiddels werken er 700 mensen bij Rituals.
Cloosterman richtte het bedrijf in 2000 op, met kennis van marketing, maar het opzetten van een retailformule, dat was iets nieuws voor de nieuwbakken ondernemer. “Ik was bij Unilever, waar ik op dat moment verantwoordelijk was voor het bedenken van nieuwe merken, gewend dat je een plek in de hoofden van consumenten gewoon kunt kopen. Er worden jaarlijks miljoenen besteed aan tv-reclames. We kwamen voor de taak te staan om een nieuw merk bekend te maken zonder grote investeringen in de marketing.”
Ook Ruud Hendriks, ervaren media-ondernemer, kent de groeiklappen van de zweep. Tegenwoordig is hij drijvende kracht achter Startupbootcamp, een intensief begeleidingsprogramma voor startende ondernemers. Op de Challengerday gaat hij in op wat een groeiende ondernemer in zijn mars moet hebben om die groei te doorlopen.
Andere ondernemers op het podium zijn onder meer Webpower-oprichter Jacco Bouw, Gidsy-entrepreneur Edial Dekker, LaDress-oprichter Simone van Trojen en flink wat anderen. Het complete programma vind je hier.