In samenwerking met 7 Ditches TV
Jorg Ruis werkte bij The Next Web en MessageBird, voordat hij begon met Culture Builders, waarmee hij bedrijven helpt bij het ontwikkelen van hun bedrijfscultuur. ‘Cultuur’ op de werkvloer is in de kern een verzameling ongeschreven regels, normen en waarden, zegt Ruis. Waar geloven mensen in, wat zijn hun angsten en hoe werken mensen met elkaar samen?
Voor The Next Web kwam Ruis vaak in Silicon Valley. Daar zag hij dat ook bij grote technologiebedrijven lang niet niet alles vlekkeloos verloopt op cultuurgebied. Facebook, Google en andere technologiebedrijven in Silicon Valley lijken in eerste instantie “een soort Disneyland voor volwassenen”, zegt Ruis. Met restaurants, gratis ijs, stomerijen en een game-hal.
“Bij Facebook dacht ik, wow, dit is dé plek waar je je beste werk kunt doen. Alles is er op ingericht dat je je helemaal kan focussen op wat je aan het oplossen bent. Maar als je er vaker komt merk je dat ze ook daar een manager hebben die onzeker is en niet durft te delegeren. En waardoor het hele team met elkaar overhoop ligt. Geen enkel bedrijf is perfect.”
Ongeschreven regels
In elk bedrijf zitten die geen goede ‘fit’ meer hebben, is Ruis’ stellige overtuiging. “Er is niemand die aan een nieuwe baan begint en denkt ‘over vier jaar ben ik hier de grootste azijnpisser van het bedrijf.’ En toch gebeurt het. Deze medewerkers zouden veel gelukkiger zijn wanneer ze ergens anders aan de slag kunnen, maar dat hebben ze zelf vaak niet door en het bedrijf komt niet echt van ze af. Sommige medewerkers gaan dan heel ver in een soort sabotagegedrag en daar komen hele nare dingen uit, zoals wantrouwen en vervelend politiek gedrag.”
Niet iedereen staat open voor veranderingen op cultuurgebied. “Bij een kick-off staat 70% van de mensen met de handen over elkaar, afwachtend te luisteren. 20% staat hoofdschuddend te kijken met een blik van ‘dit gaat nooit werken’. 10% van de mensen staan er handenwrijvenden en enthousiast bij. Met die laatste groep vorm je het cultuurteam waarmee je een cultuuromslag wil gaan maken. Ook richten we ons op die club 70%, omdat die mensen nog allebei de richtingen op kunnen gaan.”
Bekijk het interview ook om te horen:
– Waarom je juist transparant moet zijn als het niet goed gaat
– Waarom bedrijven die ‘cultuur’ centraal stellen sneller groeien
– Wat de basis is van een goed presterend team
– Wat je als bedrijf kan leren van een experiment met ‘superkippen’