In 2002 startte Rob Boeyink met AskNow Solutions. Samen met de universiteit Tilburg werkte hij aan kunstmatige intelligentie en statistische taaltechnologie die in staat is e-mails automatisch te herkennen en selecteren en zelfstandig bijleert.
Met die kennis sprong hij medio 2010 in op de nieuwe trend in internetland: één op één communiceren met van de websitebezoeker als uitgangspunt. Hij sleepte voor IQNOMY een innovatiekrediet binnen waarmee hij zijn SAAS-platform heeft kunnen door ontwikkelen. Deze zomer mag Boeyink deelnemen aan de Silicon (V)Alley Bootcamp in New York. Dat is een startupprogramma dat de Nederlandse overheid organiseert. Enkele vragen aan Boeyink.
Waarom is er behoefte aan je dienst?
“We maken het mogelijk om realtime de interesses, voorkeuren en betrokkenheid van iedere individuele bezoeker op een website in beeld te brengen en op basis daarvan de website of webshop aan te passen op basis van het individuele profiel.
Websites/webshops kunnen dus gerichter aanbiedingen doen of gerichter hun informatie aanbieden. We hebben een pilot gedaan met de Phone House. Die heeft 58 procent meer sales kunnen generen door het gebruik van het IQNOMY platform.”
Het speelkwartier is voorbij, nu moet je meters maken’
Thijs Gitmans (Peak Capital)
Wat is het verschil met Google Analytics?
“Analytics is puur analyse achteraf van een website. Natuurlijk hebben wij ook allerlei analyses en verbeteracties waaronder een benchmark op het gebied van de betrokkenheid van websitebezoekers.”
Hoe uniek is de technologie?
“We hebben geen patent op de algoritmes. Dat is een bewuste keuze. Dat is gewoon lastig met software. Aan een algoritme is makkelijk iets te versleutelen. Een patent indienen betekent ook een kijkje in de keuken geven.”
Hoe ziet team eruit?
“We hebben in Nederland 4 ontwikkelaars, 1 interaction designer, 1 product architect en 2 mensen houden zich bezig met marketing,sales en partners. Ook hebben we twee programmeurs in Roemenië voor ons werken.”
Wat is jullie verdienmodel?
“We werken met een freemiummodel, waarbij we 7 dienstverleningsfases hebben geïntroduceerd. Websites kunnen dus laag instappen, ze hoeven geen dure licentie te nemen op de technologie. Bij de eerste gratis stap bieden we de mogelijkheid om de engagement en interesses van bezoekers realtime in beeld te brengen en je site te benchmarken met andere bedrijven in je branche. Als je vanuit daar de engagement en conversie wilt gaan verbeteren door de website persoonlijk en relevant te maken voor iedere individuele bezoeker, dan moet je gaan betalen. Een abonnement begint vanaf 29 euro per maand”
Hoeveel gebruikers zijn er nu van het platform?
“Er zijn meer 250 bedrijven in Nederland die er op dit moment van gebruik maken. Dat zijn zowel betalende accounts als gratis accounts. Hiertussen zitten webshops, verzekeraars, banken, overheidsinstellingen, energiemaatschappijen, vacaturewebsites, blogs enzvoort. We zijn nu bezig om gratis accounts te converteren. Zo hebben we allerlei manieren om gebruikers te verleiden. Als je bijvoorbeeld laag scoort bij je benchmark qua engagementscore krijg je een bericht met het bijbehorende advies hoe je de score middels personalisatie kunt gaan verbeteren.”
Hoe zet je het in de markt?
“Dat doen we via onze partners, Internet adviesbureaus. Die zijn staan dicht bij klanten. Doordat ze het gratis kunnen aanbieden, is ook voor hen de drempel laag op het ‘te proberen’ bij klanten. Ook heb ik een groot netwerk via LinkedIn – ik ben de beheerder van een van de grootste marketinggroepen van Nederland. Dit netwerk schakel ik in om onze dienst te promoten.”
Is het schaalbaar?
“Ja, ons platform is zo ingericht dat het direct wereldwijd schaalbaar is middels de cloud. We kunnen op dit moment ongeveer 1 miljard profielen aan. Op dit moment hebben we meer dan 350.000.000 profielen en 7.500.000.000 request verwerkt. Het platform kan alle Europese talen aan.”
Hoe zijn jullie gefinancierd?
“Er is meer dan 1.4 miljoen euro ingegaan. Dat is allemaal eigen financiering.”
Hoeveel heb je nodig?
“We zijn nu bezig een groeiversnelling te laten plaatsvinden. Ik heb hier en daar wat uitgezet bij potentiële investeerders. Als je het goed wil doen, dan praat je niet over een ton of 2. Maar wat het exacte bedrag is dat ik nodig heb, dat moet ik nog verder berekenen.”
Wat is je doel voor dit jaar?
“Komende maanden willen we in NL staan en ons gereed maken om later dit jaar een start te maken met internationale uitrol. Dat willen we ook via buitenlandse internetbureaus gaan doen. Met de juiste partnerships die over het juiste netwerk beschikken kunnen we heel snel Europa en de VS veroveren.
Wat wil je in New York/Silicon Alley halen?
“Het doel is vooral om te leren, nieuwe ondernemerservaring op te doen, met collega’s te sparren en er misschien wel tegen de juiste Amerikaanse partner aan te lopen.”
Dit vindt Thijs Gitmans (Peak Capital) van Iqnomy:
Maar Iqnomy geeft aan dat zij een alternatieve techniek ontwikkeld hebben, die geen gebruik maakt van cookies, maar die op basis van het surf- en clickgedrag van mensen met een behoorlijke nauwkeurigheid profielen kan bepalen. Ik kan niet in de techniek van Iqnomy kijken en de vraag is of ik het zou begrijpen als ik dat wel zou doen, maar ik vraag me wel af hoe goed ze dat voor elkaar krijgen. Ik stel me voor dat je grote hoeveelheden data over iedere gebruiker moet hebben voordat je er betrouwbare voorspellingen over kunt doen. Ben benieuwd hoe Iqnomy die gaat verzamelen (en ik kan me wel een partij voorstellen die dat soort informatie in extreme mate voorhanden heeft en daar dus veel beter voor gepositioneerd zou zijn..).
Ik houd mijn hart vast voor het bedrag dat de oprichter wil ophalen.
Aan de cijferkant ontbreekt het me aan informatie over de prestaties van Iqnomy tot nu toe. Ik hoop niet dat ik daaruit op moet maken dat daar nog weinig omzet te melden is. Want ik zie wel dat er in ieder geval een fors bedrag is geïnvesteerd, 1,4 miljoen euro. Voor een bedrijf dat ruim 2 jaar bestaat vind ik dat erg veel geld en ik ben benieuwd waar dat in is gaan zitten. Ik vermoed dat er (te?) veel in de technologie is geïnvesteerd. Als de commerciële resultaten inderdaad nog beperkt zijn is te hopen dat het niet in de sales is gaan zitten. Ik houd mijn hart vast voor het bedrag dat de oprichter nu wil ophalen.
Ondertussen hebben ze wel 250 gebruikers en beginnen ze een flink aantal profielen op te bouwen. Naast kwaliteit en kwantiteit van de profielen is het zaak om zo snel mogelijk gebruikers op je platform te krijgen. Ze creëren een lage instapdrempel en feedback via hun Engagescore, dat vind ik wel een aardige.
Daarnaast kom ik op internet ook al de nodige internetbureau’s tegen die Iqnomy in hun productenpallet hebben opgenomen. Dat kan gaan helpen, mits je ze beloont voor het verkopen van je product. Maar zoals zo vaak bij startups zit ook Iqnomy met een kip-eiprobleem waarbij nieuwe klanten zullen toehappen als je mooie conversiecijfers kunt laten zien en het voordeel van het gebruik van Iqnomy in harde munten kunt uitdrukken. Maar om dat aan te tonen heb je wel voldoende klanten en resultaten nodig.
Kies een niche, de klantendoelgroep is nu veel te breed
Maar het resultaat dat ze met Phone House presenteren is bemoedigend. Het lijkt me bij Iqnomy ook een voordeel dat pas op langere termijn zichtbaar is voor de klant. Dus je krijgt niet meteen boter bij de vis. Dat maakt de drempel om betalende klant te worden ook hoger. Maar als Iqnomy waarmaakt wat ze beloven dan zou het marktpotentieel heel groot kunnen zijn en dan is dus met name de kunst om aan te tonen dat je beter bent dan je concurrenten en vervolgens de gratis klanten naar betalende klanten om te zetten. Daar is Iqnomy zich nu op aan het richten en ik ben benieuwd naar de uitkomsten daarvan. Het is me overigens niet geheel duidelijk wat nou de archetype Iqnomy klant is. Ze noemen een breed scala aan potentiële klantengroepen, van groot tot klein en zowel B2C als B2B. Een niche kiezen en daarop focussen zou kunnen helpen in de verkoop. Bovendien zijn resultaten dan ook herkenbaarder voor potentiële klanten.