Toen hij op zijn zestiende als schoonmaker in een bejaardentehuis werkte, werd Daan Dohmen geconfronteerd met veel eenzame ouderen. “Zij waren liever langer zelfstandig thuis blijven wonen.” Na zijn studie Technische Bedrijfskunde besloot hij met dit gegeven aan de slag te gaan en startte het bedrijf Focus Cura Zorginnovatie. “Ik wilde de kloof tussen zorg en technologie verkleinen en mensen langer zelfstandig thuis laten wonen met behulp van techniek en innovatie.”
Dohmen bedacht onder andere Zorg op Afstand: via videocontact en telemonitoring worden mensen met bijvoorbeeld dementie, hartfalen of copd (longemfyseem) thuis begeleid. Het bleek een gat in de markt. Focus Cura groeide elk jaar honderd tot tweehonderd procent. “Na vier jaar bleek onze groei zo explosief te zijn geweest dat de organisatie het niet meer kon bijbenen. Ik moest alle zeilen bijzetten; om het werk af te krijgen was ik bijna 24 uur per dag bezig. Medewerkers hadden geen houvast meer, we dreigden kapot te groeien.” De vrijheid die Dohmen zo aantrok in het ondernemerschap, was hij kwijt. “Ik voelde me gevangen in mijn eigen bedrijf. Ik dacht toen weleens dat de enige optie was om kleiner te worden of helemaal te stoppen.”
Loslaten
Dohmen praatte in die tijd veel met zijn Raad van Advies, die bestond uit een aantal hoogleraren. “Zij lieten me inzien dat ik afstand moest nemen. Ik was als een kip die op haar eieren zat, ik moest gaan loslaten en delegeren. Mijn bedrijf was gegroeid, maar ik als ondernemer moest die stap nog maken.” Dohmen was toen 28 jaar, de meeste van zijn medewerkers waren ook rechtstreeks na de universiteit bij hem aan de slag gegaan. “De commerciële kant draaide goed, maar operationeel was er een achterstand. Er moest meer ervaring in het bedrijf komen.”
Dohmen ging op zoek naar een goede operationeel-financieel directeur. “Die vond ik gelukkig vrij snel: een voormalig registeraccountant. Samen zijn we verder gaan zoeken naar ervaren krachten voor in het managementteam.” De nieuwe, ervaren krachten hielpen om van Focus Cura een organisatie te maken met afdelingen, werkprocessen en meer aandacht voor financiële planning en risicomanagement. “Bovendien moest er meer focus worden aangebracht. We renden achter elke klant aan die belde, maar hadden nooit goed bedacht met wie we eigenlijk wilden werken en waarom. Toen we dat hadden vastgesteld, gingen we ook vaker nee zeggen en konden we beter sturen op kwaliteit voor onze klanten.”
Eind 2010 werd tenslotte een scheiding aangebracht tussen directie en management. “Hierdoor ontstond vanzelf meer ondernemerschap in het bedrijf en kreeg innovatie een vaste plek.”
Sterker dan jijzelf
De nieuwe constructie betekende ook dat Dohmen afscheid moest nemen van mensen die niet meer pasten bij het bedrijf. Soms kregen ze een andere rol, soms gingen ze weg. “Dat was best moeilijk. Maar ik ben van mening dat het vinden en behouden van de juiste mensen essentieel is voor het succes en de verdere groei van je bedrijf. Durf mensen om je heen te verzamelen die sterker zijn dan jijzelf, dat werkt heel goed.” Vorig jaar is het veranderingsproces afgerond, sindsdien maakt Dohmen samen met zijn team bewustere keuzes. “De organisatie staat nu stevig en we zijn klaar voor verdere groei. Tweehonderd medewerkers is het doel, maar alleen als we onze huidige, gezellige bedrijfscultuur kunnen behouden. Dat is de motor van ons bedrijf.”
Focus Cura Zorginnovatie
Naam: Daan Dohmen (32)
Startdatum: april 2004
Aantal medewerkers: 85
Omzet: EUR 9.000.000 (prognose 2011)
Challenger omdat: ‘Dankzij ons kunnen ouderen langer zelfstandig thuis wonen en blijft de zorg betaalbaar’