“Laatst belde een regionale krant die een jumpstyle-spel wilden laten maken”, vertelt John Jagers van gamebedijf Mediarijk. “Wat kost dat? vroegen ze. Mijn antwoord: geen idee. Dat is lastig te voorspellen als we vanaf nul beginnen. Dan gaat zoiets uiteindelijk niet door.” Een eigen game is niet goedkoop en daarom zijn het vooral grote merken die ze laten bouwen. Daar zit genoeg geld voor promotie. Kleinere bedrijven met eigen games zijn daarom schaars. “25.000 euro kost het al snel als je echt een eigen game wilt hebben”, zegt Marcus Vlaar van spellenbouwer Ranj uit Rotterdam. “
Voor rond de vijfduizend euro kan het al”, zegt Rickert van der Vlies van DumpZone dat vooral kleine flash-spellen maakt. Veel mkb’ers heeft hij niet als klant. “Ik heb wel eens offertes voor ze gemaakt maar uiteindelijk deden ze het niet. Kleinere ondernemers zien een spelletje toch als een geintje en vinden het dan te duur.”
Een paar ton
Games voor bedrijven zijn in twee groepen in te delen, weet Mark-Jan Hozee van Spindokters: “Je hebt custom games, die speciaal zijn gemaakt voor een campagne of bedrijf. Die kosten inderdaad meer dan tienduizend euro, omdat het meer werk is. Daarnaast kan je bestaande games laten ombouwen tot een spel met visuele elementen van het bedrijf. Dat kost een paar duizend euro.”
Bestaande games ombouwen ligt voor kleinere ondernemingen voor de hand, stelt John Jagers van Mediarijk. “Bijvoorbeeld voor plaatselijke ondernemers. Maar geheel nieuwe spellen laten maken kost al snel 25.000 euro tot een paar ton.” Vlaar vindt dat ombouwen niet zo verstandig. “Je hebt geen uniek product, er had elk logo kunnen staan. Het gevaar is dat het niet meer zoveel over jouw product gaat.”
Tomas en Michiel Sala van gamebedrijf Little Chicken opperen een ander idee: als bedrijf meeliften op bestaande gamecommunities. “Gebruikers willen steeds meer vrijheid om zelf dingen in een spel te maken: levels, omgevingen of karakters. Ze krijgen daar ook steeds meer tools voor. Over tien jaar kan een kind van acht jaar al een leuke game maken. Je kunt die mensen voor je inzetten”, denkt Michiel.
Emailadressen verzamelen
Bij veel gesponsorde games moeten spelers hun mailadres achterlaten, om een prijs te winnen. Daarmee moet je oppassen, vindt Tomas Sala: “Als je iets weggeeft op basis van punten is de kans groot dat je wordt gehackt.” Volgens Van der Vlies valt het aantal nepadressen mee. “We deden een Dr. Bibber-achtige game voor een ziektekostenverzekeraar, als leuke manier om ze offertes te laten aanvragen. Bijna alle adressen die we daarna mailden bleken te werken. Zeker als ze een prijs kunnen winnen, zijn mensen eerlijk met invullen.”
Ook voor klantenbinding zijn games ideaal, denkt Jagers van Mediarijk. “Voor speelgoedmerk Berg Toys maakten we een online skelterspel. Kinderen met skelters wonen op het platteland, ze komen bijna nooit langs een winkel waar de Berg-spullen liggen, maar door zo’n game blijven ze toch contact houden.”
Hozee lanceerde in augustus gamemarktplaats Ads ’n Games. “Gamebouwers bieden kant-en-klare spellen die ze kunnen aanpassen, bedrijven kunnen daarin adverteren en sites kunnen die spellen gratis plaatsen. Zo genereer je meteen publiek. Gamebouwers hebben veel games in de kast liggen en kunnen daar dan meer mee doen. Adverteerders kunnen kiezen op welke externe site ze met een game adverteren.” Als prijs noemt hij 1200 euro per tienduizend gespeelde spelletjes met advertenties erin. “Zo wordt adverteren in games zelfs op regionaal niveau interessant.”
Corporate games in Nederland
BMW EDrive Challenge
Maak je eigen parcours en race in een BMW.
Producent: Little Chicken
Met games als ‘hagelslagfabriek’, ’broodman’ en ’tomato mania’.
Producent: Spindokters en Mediarijk
Samen met een team van 5 vrienden samenwerken in MSN Messenger.
Producent: Oberon
Help de cipier die in de tv-spot in de problemen zit
Producent: Playability
Houdt de bal hoog door voor de webcam te bewegen.
Producent: Ranj