Colenbranders bedrijf Van Eko heeft nu een Kickstarter-campagne lopen waarvan de fundingtermijn binnen enkele dagen sluit. De inleg tot nu toe is minimaal, slechts een paar honderd euro, maar het voortbestaan van zijn elektrische scooter Be.e komt daardoor niet in gevaar, zegt Colenbrander.
De Kickstarter-campagne was bijzaak. ‘Ik wilde gewoon eens kijken wat dat zou doen zonder verdere ondersteuning eromheen.’ Nou, weinig dus, maar daar zit Colenbrander niet mee. ‘Ik denk dat het Nederlandse publiek nog niet gewend is aan de manier waarop Kickstarter crowdfunding doet. Ze bestaan ook nog maar kort in Nederland.’
Brood op de plank
Het project rondom de Be.e ligt al een jaar stil omdat Colenbrander sinds augustus vorig jaar een andere fulltime baan had. ‘Er moest brood op de plank komen, zo simpel kan het zijn’. Vanaf volgende maand draait alles weer om de Be.e. ‘Ik wil potentiële kopers en distributeurs interesseren, en als ik genoeg belangstelling heb, kan ik naar investeerders om geld op te halen voor het optuigen van de productie. Als alles meezit, dan moet de serieproductie over 12 tot 18 maanden kunnen beginnen.’
Eigenlijk had Colenbrander stiekem gehoopt dat hij nu verder zou zijn dan hij is. ‘Er komt meer bij kijken dan ik had gedacht’, blikt de ondernemer terug. ‘Ik heb de afgelopen maanden echt te weinig tijd gehad om de stappen te zetten die ik eigenlijk wilde. En omdat zoveel mensen enthousiast zijn als ze de Be.e zien, heb ik gedacht, het verkoopt zichzelf.’ Dat deed het niet, ‘ook niet toen ik acties deed zoals een voucher voor een dagje toeren door Amsterdam of voor een maand huren voor 250 euro.’
Medio vorig jaar zagen vijf prototypes van de Be.e het licht en daar haalde Colenbrander de publiciteit mee. Het meeste ontwikkelingswerk en de technische uitwerking is al gedaan. Er moeten volgens de ondernemer alleen nog wat kleine dingen worden gedaan om de scooter gereed te maken voor serieproductie.
Bijzonder aan de Be.e is dat hij geen traditioneel metalen frame heeft, maar een monocoque van geperste plantaardige vezels. Die constructie is zo sterk dat die ook als frame dient. De accu zit onder het voetengedeelte weggewerkt en onder het zadel is ruimte om een helm op te bergen.
Met een volle accu komt de Be.e. zo’n 60 kilometer ver. Wie als optie een tweede accu erbij neemt, haalt het dubbele. De standaard-laadtijd is 4 tot 5 uur.
Allerminst makkelijk
De scooter ziet er hip uit en lijkt zo in de smaak te vallen bij young urbans in Amsterdam. Geïnteresseerd publiek genoeg, zou je zeggen. Maar makkelijk is het allerminst, ondervindt Colenbrander. ‘Iedereen heeft het over elektrisch rijden. Er is veel aandacht voor, maar echt kopen en investeren is een ander verhaal. Consumenten moeten echt nog rijp gemaakt worden. Tot nu toe is het een zaak van early adapters gebleven.’ Daarom vraagt het veel inspanning om dealers, leasemaatschappijen en andere klanten te binden die voor volume moeten zorgen. Die tonen interesse, maar Colenbrander wil de komende tijd daadwerkelijk contracten sluiten.
De overheid werkt ook niet bepaald mee. Amsterdam deed in 2010 een proef met 100 laadpalen speciaal voor scooters. Omdat er toen nog heel weinig elektrische scooters rondreden, vond de gemeente dat er te weinig animo voor was en haalde ze twee jaar later weer weg. ‘Heel dom van de gemeente. Twee keer kosten maken en nu is er niks. Had ze laten staan. Dan had je daar nu ook mensen mee over de streep getrokken’, vindt Colenbrander.