Drie jaar geleden studeerde De Visscher nog aan een universiteit in Dayton. Samen met twee studiegenoten, Senay Semere en Matt Veryser, zette hij in die periode een crowdsourcingplatform voor studenten op. Brainrack heette het. “Het was zo’n concept als je in Nederland in de vorm van Redesignme en Battle of Concepts ziet”, zegt hij. “Een bedrijf legt online een vraagstuk voor aan studenten. Brainrack bracht die ideeën bij elkaar.”
Het zag er voor de jonge ondernemers aanvankelijk goed uit: het bedrijf wist honderdduizend dollar aan groeikapitaal op te halen in Amerika. In 2010 behaalde het bovendien tweede plaatsen bij lokale pitches, onder meer van de Harvard New Venture Competition. Totdat het bedrijf in een neerwaartse spiraal kwam, toen De Visscher door ‘een foutje van zijn advocaat’ geen greencard kreeg en terugging naar Nederland. “We werkten vanaf dat moment apart en onze visies liepen steeds meer uiteen. De meeste omzet kwam op een gegeven moment zelfs uit Nederland, waarna ik besloot om ermee te stoppen.”
Ideeënbus 2.0
Nadat De Visscher stopte met Brainrack, trok hij zijn eigen plan en kwam hij met een wat hem betreft verbeterde vorm van crowdsourcing: in plaats van het verzamelen van volslagen vreemdelingen, focust hij zich nu op de werknemers van een klant. Zijn bedrijf Ideedock biedt een portaal aan waarmee een bedrijf z’n medewerkers kan uitnodigen om ideeën in te sturen op bepaalde vraagstukken. “De website is geïnspireerd op de lessen die ik getrokken heb in mijn tijd als ondernemer in de VS”, zegt De Visscher. “De simpele manier die we hanteren is volgens mij uniek in de wereld.”
Naar de mening van De Visscher hebben traditionele crowdsourcingportalen, die voor opdrachtgevers volstrekt onbekende cocreators verzamelen, twee grote nadelen. “Ten eerste kost het een bedrijf veel marketinginspanningen om een gezonde, uitgebreide pool van mensen te creëren, die telkens weer aan een nieuw vraagstuk van een bedrijf willen meewerken. Dat maakt het erg duur.”
Daarnaast zegt De Visscher dat bedrijven niet altijd zitten te wachten op out-of-the-box ideeën van onbekenden.” Je weet vooraf niet wat je als opdrachtgever koopt. Het is dus een groot risico.” De betrokken cocreators hebben niet of nauwelijks een band met het bedrijf. “Een bedrijf wil juist de ideeën die intern leven beter benutten.” Volgens de ondernemer is crowdsourcing onder studenten vooral een human resource tool. “Het is een mooie manier om talenten te kunnen werven.”
Uitgewerkte ideeën
Ideedock doet het tot nog toe goed. Binnen een jaar wist het een handvol grote klanten binnen te halen, onder wie ingenieursconcern Tauw, woningcorporatie Alliantie, Hogeschool Arnhem Nijmegen en het internationale adviesbureau Royal Haskoning. Zij betalen aan Ideedock een maandelijks bedrag, dat afhankelijk is van het aantal medewerkers. Verder partnert het op basis van commissie ook met consultancybureaus die de tool aan klanten willen aanbieden.
De Visscher: “Ik heb slechts één klant verloren, toen ik nog maar net gestart was. Die wilde dat werknemers ook bestanden konden uploaden, maar dat was toen nog net niet mogelijk. Daarna besloot het zelf dat zijn werknemers die bestanden via de mail mochten opsturen, maar daarmee was het uitgesloten dat ze elkaars ideeën konden becommentariëren en verbeteren. En dat is nu juist de kracht van Ideedock. Zo kom je tot goede, uitgewerkte ideeën.”
Silicon Valley
Na een geslaagde pitch van De Visscher is Ideedock sinds kort opgenomen in het keurkorps van Rockstart Accelerator, die tot nog toe 15.000 euro in de startup investeert. De Visscher kijkt uit naar het moment dat hij met de organisatie een reis maakt naar Silicon Valley, op zoek naar grotere geldschieters. “Ik zou zeker het weer zien zitten om vanuit de VS mijn bedrijf verder uit te bouwen.”
In de tussentijd ziet hij met een schuin oog toe dat zijn voormalig compagnons in Silicon Valley een herstart proberen te maken. De naam Brainrack is aangepast in IdeaRally, maar het concept is nog altijd hetzelfde. De Visscher: “Ik geloof zelf niet dat crowdsourcing onder studenten succesvol kan worden. Het enige wat volgens mij wel werkt, is wanneer je een niche kiest. Zoals 99designs.com het mogelijk maakt om specifiek aan designers te vragen wat voor logo geschikt is voor jouw bedrijf.”
Note: Ideedock is op het moment van schrijven op zoek naar talentvolle programmeurs