Doordat de macht van de ziekenhuizen op de markt groter wordt, kunnen ze hogere prijzen vragen aan de zorgverzekeraars. Die worden vervolgens doorberekend aan het publiek, dat hogere premies moet betalen. Dit is een bedreiging voor het zorgstelsel, aldus de toezichthouder. De NZa vindt dat de prijsstijging niet meer mag zijn dan 5 procent. Volgens dit criterium hadden acht van de dertien ziekenhuisfusies van de laatste jaren niet goedgekeurd mogen worden, omdat daar de prijsstijging naar verwachting boven de 5 procent zou komen. Dat is opvallend omdat de fusies vaak ook uit oogpunt van kostenbesparing worden aangekondigd.
De al uitgevoerde fusies kunnen niet meer worden teruggedraaid. De NZa pleit er in de toekomst voor fusies waarbij de prijsstijging boven de 5 procent uitkomt, niet meer toe te staan. Ziekenhuisfusies moeten bij de waakhond NZa worden gemeld, maar die mag niet inhoudelijk oordelen. De toezichthouder mag alleen beoordelen of de procedures goed zijn gevolgd.
Kwaliteit
De NZa vindt dat bij ziekenhuisfusies meer gekeken moet worden naar de belangen van het publiek, zoals bereikbaarheid.
Volgens de NZa is er tot dusver geen verband aangetoond dat grotere ziekenhuizen per definitie betere kwaliteit leveren. Door de schaalvergroting bestaat juist het risico dat zorg voor veel voorkomende aandoeningen op veel locaties minder beschikbaar is, stelt de toezichthouder. Mensen met meerdere aandoeningen moeten dan naar meerdere ziekenhuizen. ,,Dit kan een behandeling die nauw is afgestemd tussen ziekenhuis, huisarts en mantelzorger behoorlijk in de weg staan en ten koste gaan van de kwaliteit”, aldus de toezichthouder.
De toezichthouder meent verder dat er snel meer kwaliteitsinformatie beschikbaar moet komen voor patiënten, zodat zij een gerichtere keus kunnen maken. Met meer informatie over kwaliteit zijn patiënten vermoedelijk bereid verder te reizen naar betere zorgaanbieders, meent de NZa.