Wat is Woosh5?
Per jaar worden in Nederland alleen al zeven miljoen ziektedagen opgenomen vanwege werkstress. Dat zijn gigantische aantallen en het probleem wordt er niet kleiner op. De laatste tien jaar is het aantal verzuimdagen als gevolg van stress met vijfentwintig procent toegenomen en steeds vaker leiden de symptomen tot een burn-out.
Startup Woosh5 wil daar iets aan doen met een online coaching platform, zegt oprichter Nicole van Baardwijk: ”Door de impact van technologie moeten organisaties voortdurend veranderen. Dit is lang niet zo eenvoudig als dat dat lijkt. Omgaan met onzekerheid en de zoektocht naar wat je succesvol maakt in de toekomst, levert bij veel mensen stress op. Regelmatig je mental work-outs doen maakt dat je veel beter in staat bent om met die veranderingen om te gaan.”
De startup brengt via een online vragenlijst je mentale veerkracht in kaart. Vervolgens kun je aan de slag één van de mental work-outs om bijvoorbeeld optimistischer in de verandering te staan, je emoties beter te managen of om meer empathie te tonen wat stress bij jezelf en je collega doet verminderen. Naast de online workouts krijg je ook toegang tot een persoonlijke e-coach. Die kan te hulp schieten op het moment dat jij het nodig hebt en niet pas tijdens een afspraak over een week of twee. “Je gaat je er echt steviger door voelen, je ziet nieuwe mogelijkheden en weet weer een volgende stap te zetten.”
Van Baardwijk reasliseert zich dat nieuwe technologie ervoor zorgt dat we altijd bereikbaar zijn, wat stress op kan leveren. “Maar wij geloven dat diezelfde technologie ook kansen biedt en kan helpen om de mentale fitheid van mensen te vergroten.”
Wie zit er achter?
Oprichter Nicole van Baardwijk (41) studeert in de VS (universiteit van Californië) als daar aan het begin van deze eeuw de internetbubbel barst. Ze ziet daar hoe belangrijk veerkracht is om tijdens een crisis als bedrijf, maar ook als werknemer of ondernemer te overleven. Later werkt ze bij de ING, waarde de kredietcrisis het begrip ‘veerkracht’ een nieuwe lading geeft. Van Baardwijk: “Bij bedrijven wordt die veerkracht vaak vertaalt naar innovatie, maar we zagen toen dat het ook om de mensen gaat.”
Samen met psychologe Yolanda Buchel (53) richt ze daarom Woosh5 op. Dat de naam van deze startup niet direct doet denken aan mentale coaching is een bewuste keuze van de oprichters. “We wilden geen naam die direct naar het brein of de geest verwijst. Woosh geeft een gevoel van vooruitgang. Dat is wat we willen bereiken. Dat er een 5 achter staat is simpel gezegd het gevolg van het feit dat we met vijf mensen zijn begonnen.” Het team werd onlangs uitgebreid met Rob Kurvers, een ervaren IT ondernemer, die verantwoordelijk is voor de it-architectuur en sales.
Wie zitten er op te wachten?
De startup beschouwt alle werknemers en werkgevers als potentiële klant. Wel merken de ondernemers dat vooral millennials open staan voor het trainen van mentale fitheid en deze manier van text based coaching. “Zij hebben over het algemeen persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel staan. Bovendien willen zij dit soort diensten tot hun beschikking hebben op het moment dat ze daar zelf behoefte aan hebben.”
Volgens Woosh5 levert iedere iedere euro die bedrijven investeren 3 euro op aan besparingen op. Van Baardwijk beseft dat Woosh5 deels op de stoel gaat zitten van hr-afdelingen: “Die kunnen ons inderdaad als een bedreiging zien, omdat mensen nu zelf aan de slag kunnen gaan met hun eigen ontwikkeling. Daar hebben ze geen hr-afdeling meer voor nodig. Die verliest dus een stukje grip. Gelukkig spreken we ook veel hr-managers die deze ontwikkeling toejuichen, die vinden het juist een goede ontwikkeling vinden dat medewerkers zelf verantwoordelijkheid nemen.”
Hoever is Woosh5?
Met de bėta-versie van het platform werd ervaring opgedaan met meer dan 500 medewerkers van grote bedrijven als Heineken, KLM en PGGM. Volgens Woosh5 verbeterede de life balance met gemiddeld 25 procent. De focus ligt nu op het bouwen van een nieuwe versie van het platform.
De startup richt zijn blik ook op de VS. “Met name Amerikaanse millennials hebben last van prestatiedruk, faalangst en eenzaamheid. Tegelijkertijd staan juist de Amerikanen open voor dit soort innovaties.” Van Baardwijk werkt momenteel vanuit Houston (Texas) aan de uitrol van Woosh5 in de VS.
Wat is het businessmodel?
Bedrijven sluiten een abonnement af voor hun werknemersbestand, of een deel daarvan. Het aantal medewerkers dat zij op het platform toe willen laten bepaalt de prijs. Hoe meer mensen er gebruik van maken, hoe lager het bedrag per medewerker. Abonnementskosten starten bij 35 euro. Bedrijven krijgen toegang tot geanonimiseerde data en analyses.
Nog geld nodig?
Afgelopen zomer zijn twee angel investeerders ingestapt voor 100.000 euro. Daarnaast loopt er op dit moment een crowdfunding-campagne via Symbid om nog eens 80.000 euro op te halen. Hiermee willen de oprichters extra diensten toevoegen en wordt de Engelstalige versie geïntroduceerd in Amerika. Financiers die via de crowdfunding campagne instappen wordt een rente beloofd van 7,5 procent.