Wonderkind-oprichters Lars Wetemans (foto tweede links) en Laurent Scholten (foto rechts) schaafden de afgelopen drie maanden hun Duits bij, want er is werk aan de winkel bij de oosterburen. Het Nederlandse recruitmentplatform heeft net een deal gesloten met Raven51, de innovatieve tak van het grote Duitse recruitmentbedrijf Königsteiner Agentur. Vorige week praatten Wetemans en Scholten via een webbinar een groep van tientallen Duitse sales-mensen bij over de grondbeginselen van Wonderkind.
De dienst schotelt werkzoekers op basis van hun online gedrag geautomatiseerd advertenties voor via de advertentie-ecosystemen van Facebook, Google en andere websites. Zo zijn bedrijven minder afhankelijk van traditionele vacatureplatforms, en zouden latente werkzoekers beter kunnen worden bereikt.
Achterstand
Duitsland is voor veel Nederlandse startups het beloofde land, zoals Picnic, dat er de komende tijd “enorm” wil uitbreiden. Vergeleken met Nederland is er in Duitsland op digitaal gebied nog veel groei te halen.
Ook op het gebied van (digitale) recruiting loopt de Duitse markt nog ver achter op Nederland, zegt Wetemans. Van de 3 miljard euro die Duitse bedrijven jaarlijks uitgeven aan personeelsadvertenties gaat nog bijna 20 procent naar print, waar dat in Nederland nog zo’n 10 procent is.
Wonderkind aaste al een tijdje op de grootste economie van Europa, maar merkte dat Duitse bedrijven relatief trouw zijn aan bestaande leveranciers en terughoudend zijn ten aanzien van nieuwkomers. Wetemans: “Ze zijn wat voorzichtiger met nieuwe technieken. Dat maakt een pitch soms ook wat lastiger.”
Exclusief
Na gesprekken met Raven51 ontstond het plan om dat bedrijf exclusieve rechten te verlenen op het doorverkopen van de AI-dienst van Wonderkind. Raven51 gaat Wonderkind nu inzetten naast het aanbod op het gebied van Xing (de Duitse ‘LinkedIn’) en StepStone, een van de grootste jobboards van Duitsland.
De deal houdt in dat Raven51 de komende 18 maanden minimaal een miljoen euro zal afnemen bij Wonderkind. “Maar we gaan er alles aan doen om de samenwerking nog veel groter te maken”, zegt Wetemans.
Verrast
Wilde Wonderkind het niet liever helemaal zelf doen in Duitsland? Wetemans: “We waren best wel verrast over de groei van onze dienst in Duitsland, dat toch bekend staat als traditioneel land. We dachten dat de UK en US echt onze go to-markten waren. We zagen dit agency (Raven51, red.) wel als klant, maar ze raakten zo enthousiast, en de tractie werd zo groot dat ze zeker wilden stellen dat we het niet aan hun concurrenten zouden leveren.”
“Op deze manier hebben we gelijk 100 mensen in Duitsland zitten die ons gaan doorverkopen, zodat we zelf geen mega sales force of customer service-groep hoeven aan te nemen. Dat is echt een hele grote multiplier.”
Trouw
Laurent Scholten, die wanneer we hem bellen naast Wetemans in de auto zit, op weg naar een afspraak met een investeerder: “We dachten in eerste instantie, in Duitsland moet je native speakers en boots on the ground hebben. Duitsers zijn trouw aan vaste leveranciers.”
“Dus voor ons is dit een win-win: de marktleider – met een goede naam – gaat ons nu wegzetten. Dat helpt ons ook met onze eigen branding, ook als deze samenwerking na 18 maanden eventueel niet meer verder gaat.”
Meer landen
Wonderkind wil soortgelijke deals, waarbij een marktleider wordt gepaaid met exclusieve rechten, uitrollen in meerdere landen. Daarvoor lopen nu gesprekken in Zwitserland, België en Frankrijk en Scandinavië.
De startup van het jaar (2017) verwacht dat de Duitse markt aan het einde van dit jaar al net zoveel kan opleveren als het drie jaar oude bedrijf nu in Nederland doet. De scaleup uit Amsterdam draaide het afgelopen jaar een omzet van ruim 7 miljoen euro.
Lees ook: ‘Je kunt meerdere carrières in je leven hebben’