Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Sparc auto’s met elkaar laat communiceren

Alle auto’s ter wereld met elkaar verbinden, dat is de missie van Startup van de Week GoSparc. De eerste batch van het voor wel heel veel functies te gebruiken gps-apparaat zijn op de markt. Het apparaat is volgens de makers de voorloper van het Internet of Cars.

Wat is GoSparc?

GoSparc maakt een klein apparaatje  (de ‘Sparc’) die je auto verbindt met het Internet of Cars. Daarmee komt er een waslijst aan mogelijkheden naar voren. Door het kastje op te laden aan de usb-poort van de jaren ’50, de sigarettenaansteker, past deze in iedere auto.

Eén van de kroonjuwelen van het bedrijf is de parkeerservice, volgens ceo Emanuele Francioni. Het bedrijf heeft in Nederland de status van pakeerservice, dus je hoeft nooit meer naar die parkeerautomaat te zoeken met de service. Nog makkelijker is dat het apparaat zelf registreert dat je moet betalen, dus de auto uitzetten is genoeg om te teller te laten lopen. Die stopt vanzelf wanneer de motor aangaat, dus je betaalt nooit te veel.

Voor bedrijven is het een makkelijke manier om de reiskosten van werknemers te vergoeden. Niet alleen omdat de parkeerkosten automatisch worden verrekend, ook de tijd die het personeel in dienst is kan het bedrijf direct verrekenen.

Wie zitten achter de startup?

De geboren Italiaan Emanuele Francioni startte de onderneming samen met een aantal ex-TomTommers. De Emanuele Francionigroep zag dat binnen de voormalig heerser in GPS-land – te – weinig werd gekeken naar de niche-markt van parkeren en registreren. Binnen dat bedrijf was Francione al chief van de Research en Development afdeling, de rest van de huidige medewerkers zaten in verschillende takken van de onderneming. Samen pakten zij de biezen en richtte GoSparc op.

Wie zitten te wachten op Sparc?

Voor wie is dit apparaat niet bedoeld, lijkt de betere vraag te zijn. Het bedrijf richt zich nu voornamelijk op de MKB-bedrijven. De verlaging van de papierwinkel en daarbij behorende kosten maakt het apparaat ideaal voor deze doelgroep, aldus de ceo.

Tegelijkertijd zijn er enkele grote spelers waar Francioni en consorten geld aan verdienen. De Franse vervoerder Savac is één van die grote jongens. In het land van de wijn en kaas zijn grote kansen voor het apparaatje. Als een bedrijfsauto wordt gereden door een chauffeur die niet in dienst is, dan staat daar een boete op van 650 euro. Met de Sparc kunnen werkgevers goed in de gaten houden wie er achter het stuur zit.

Wat is het verdienmodel?

Aan twee onderdelen van de Sparc verdient het bedrijf geld. Primair de verkoop van de apparaatjes, maar daar komt de abonnementsvorm van de Platform as a Service (PaaS) bij.

Slimme jongens die oud- TomTommers, per jaar komt er ook nog een paar honderdduizend euro binnen via de patenten van het bedrijf. Die laat GoSparc door andere bedrijven gebruiken tegen een vergoeding. Meer zullen die inkomsten niet worden. “Wij zijn nu volledig gefocust op de Sparc zelf.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe ver is de startup?

De eerste 700 Sparcs zijn gemaakt en direct uitverkocht. Voor dit jaar staat een niet bescheiden doel van 30.000 apparaten op de planning. Grootste uitdaging op dit moment is het vinden van de juiste grondstoffen voor de productie. De Amsterdamse startup heeft alles in eigen huis, dus ook de hardware-productie. Het 11-koppige team is dan ook “moe maar enthousiast”, volgens ceo Emanuele Francioni.

Nog funding nodig?

Jazeker. Om de productie op te schalen is het bedrijf nog op zoek naar een extra investering. Op Kickstarter of Indiegogo zul je ze niet tegenkomen; tot nog toe komt al het geld via mond-tot-mondreclame binnen. Zeker investeerders die kennis hebben van de branche zijn van harte welkom.