Wat is Hiiper?
Natuurlijk wil je niet te veel betalen voor de dagelijkse boodschappen, maar om nou alle supermarkten af te struinen voor de beste prijs? Het zal het voor de meeste mensen de moeite niet waard zijn, ook al stunten de supermarkten regelmatig met acties. Blijft toch zonde om die te laten liggen. Met Hiiper hoeft dat niet meer, beloven de oprichters.
De startup heeft een database gevuld met alle producten die in de Nederlandse supermarkten. Van al die producten verzamelt Hiiper dagelijks alle prijzen, dus ook van de aanbiedingen. Via een app of de website kunnen consumenten zien wat, wanneer en waar de laagste prijs heeft. “Door je favoriete producten op het juiste moment bij een bepaalde winkel te kopen, kun je tot wel 2000 euro per jaar op je boodschappen besparen”, claimt medeoprichter Jasper Gerritsen.
Aan de andere kant levert Hiiper ook inzicht voor de fabrikanten van producten en voor retailers. “Zij hebben vaak beperkt inzicht over hun doelgroep, maar ook over de impact van wijzingen in de schappen en de nieuwe producten van concurrenten. Door het ontsluiten van onze data via slimme algoritmen helpen we dit soort partijen om hun aanbod beter op de markt te laten aansluiten en tegelijkertijd beter op trends te kunnen reageren”, meent Gerritsen.
Wie zitten erachter?
Oprichter Jasper Gerritsen (34) heeft Business Administration en Marketing Management gestudeerd in Rotterdam. Werkervaring deed hij op bij de NS, PostNL en Sanoma.
Gerrit Jan van Ahee (37) is de technische man van het team. Hij volgde Computer Science in Delft en was voordat hij bij Hiiper aan de slag ging CTO bij SciSports (ook eerder startup van de week) en Burst. Als early stage-investeerder en adviseur is ook Valentijn Bras (bekend van Scoupy, in 2013 startup van het jaar) betrokken bij de startup. Het team is inmiddels aangevuld met een achttal developers, data-scientist marketeers en sales-mensen.
De missie van de oprichters is het transparanter maken van het supermarktlandschap. Een gemiddelde supermarkt verlaagt per week de prijs van 100 tot 2.000 producten. Daarnaast verschillen ook de reguliere prijzen van veel producten per winkel. Dat levert een hoop waardevolle data op.
“Met de huidige technieken kun je daarmee allerlei slimme modellen ontwikkelen, waarmee je bijvoorbeeld kunt voorspellen wanneer iemand boodschappen gaat doen en welke aanbieding voor een gebruiker reden kan zijn om over te stappen naar een andere supermarkt”, aldus Gerritsen.
Wie zitten er op te wachten?
In de eerste plaats natuurlijk de consument. Dat is logisch. Zelf alle prijzen bij de verschillende supermarkten vergelijken is ondoenlijk, maar als slimme techniek je het werk uit handen neemt wordt het opeens wel aantrekkelijk. Voor supermarkten lijkt Hiiper in eerste instantie een mogelijke bedreiging. Trouwe klanten kunnen immers overgehaald worden om toch eens bij een andere winkel te gaan shoppen.
Toch is Gerritsen daar niet bang voor: ”Supermarkten zien ook wel dat je deze ontwikkeling niet kunt tegenhouden. Bovendien krijgen ze er heel veel interessante analyses voor terug. Die kunnen ze gebruiken om de schappen beter in te richten en aanbiedingen gerichter te gebruiken.”
Naast supermarkten hebben ook de leveranciers in potentie baat bij de informatie die Hiiper kan leveren. “Dat is een uiterst competitieve markt, waarin prijsverschillen een enorme impact kunnen hebben op verkoopvolumes.”
Hoever is Hiiper?
Het fundament staat en de afgelopen maanden heeft het team veel geleerd over het zoek- en koopgedrag van consumenten. De focus ligt nu op het verder schaalbaar maken van het platform, zodat er nieuwe stappen gezet kunnen worden. “De eerste resultaten hebben ervoor gezorgd dat we afgelopen weken bijvoorbeeld heel snel analyses hebben kunnen uitvoeren op prijsverlagingen van Jumbo.
Zo werd het prijsverschil tussen het huismerk en A-merken fors groter. Op manier kunnen we de verschillende fabrikanten inzicht geven over de impact van die prijsverlaging op hun producten.”
Wat is het businessmodel?
Het verdienmodel ligt daarom voorlopig primair bij de fabrikanten en de retailers. Met de data en analyses van Hiiper kunnen zij hun marketingmix verbeteren en kansen vinden in de markt. Vanuit het platform probeert het team deze inzichten steeds meer te standaardiseren en aan te leveren in de vorm van dashboards. Richting de consumenten is er nog geen direct verdienmodel. Daar wordt binnenkort wel mee getest.
Nog geld nodig?
Hiiper heeft net een traject afgerond met de huidige investeerders. Met hen is naast de financiering ook de koers voor de komende tijd afgestemd. “We hebben een strategie bepaald om verdere stappen te zetten in onze product-markt fit. We zijn nu niet actief op zoek naar nieuwe funding, maar staan altijd open om in gesprek te gaan met partijen die ons verder kunnen helpen in de markt.”
“Het gaat dan vooral om fabrikanten die op zoek zijn naar slimmere manieren om hun marketing mix te voeden. Oftewel, we zijn op zoek naar klanten.”