Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het nieuwe netwerken volgens: Keith Ferrazzi

Niemand kan zonder netwerk. Maar netwerken is iets anders dan alle borrels en bijeenkomsten aflopen of zo veel mogelijk visitekaartjes uitdelen en verzamelen. Opdringerig gedrag werkt averechts. En tientallen oppervlakkige ontmoetingen die een uur later alweer vergeten zijn, leveren geen uitgebreid en stevig netwerk op. Wat werkt dan wel? Drie netwerkgoeroes, Paul de Blot, Martijn Aslander en Keith Ferrazzi over hoe het wel moet. ‘Vraag je niet alleen af wat die ander voor jou kan doen. Kijk ook wat je voor hem kan doen.’

Eet nooit alleen

Hij heeft niks met het uitwisselen van visitekaartjes of het bezoeken van netwerkbijeenkomsten. Toch wordt de Amerikaan Keith Ferrazzi one of the most connected individuals on the planet genoemd. Misschien zit daar wat Amerikaanse overdrijving bij, feit is wel dat Ferrazzi een netwerk heeft van duizenden mensen, die hij ook allemaal echt kent. Daaronder zijn nogal wat mensen die ertoe doen in de VS. Wat is zijn methode? Hierover schreef Ferrazzi, eigenaar van consultancy Ferrazzi Greenlight, de bestseller Never Eat Alone.

De tien principes van Keith Ferrazzi:

1. Netwerken is relaties bouwen
Het gaat om het opbouwen van diepe, persoonlijke en oprechte relaties waarbij de partijen zich echt om elkaar bekommeren. Wanneer dat goed gebeurt en een relatie levend wordt gehouden en verdiept, gaan mensen zich druk maken om elkaars succes. Start uw netwerk met vrienden, vrienden van vrienden, zakenrelaties en werknemers, en denk ook eens aan klas- en studiegenoten, docenten van vroeger en ouders van vriendjes van uw kinderen.

2. Wees gul
Ga niet lopen rekenen of er genoeg terugkomt van de andere partij. Probeer u in te leven in de behoeften van de ander. Introduceer hem bij een politicus die u kent, geef advies of help hem bij de zoektocht naar een nieuwe werknemer. Wie gul is, krijgt vanzelf wat terug voor de inspanning.

3. Ontwikkel een strategisch plan
Denk na over wat u wilt bereiken en hoe u dat wilt doen. Stel daar een lijst met namen bij op. Wie zijn de mensen, bedrijven en organisaties met wie u een relatie moet opbouwen om uw doel te bereiken? En denk na over uw wisselgeld. Wat hebt u hen te bieden?

4. Stel u kwetsbaar op
Wie authentiek is en zichzelf echt laat zien, bouwt vaak sneller een goede relatie op. Wees bereid om uw passies te delen en te tonen waar u mee worstelt. U maakt een contact tot een echte relatie. Wie kent niet de ontmoetingen met vreemden die kabbelend verlopen tot ineens blijkt dat u beiden enorm fan bent van Madonna of alle boeken van Gerard Reve verslindt? De principes die een zakelijke relatie succesvol maken zijn niet anders dan de succesfactoren achter een goede persoonlijke relatie.

5. Onderhoud een relatie
Niets zo dodelijk voor een netwerk als het uitwisselen van kaartjes, waarna er niets meer gebeurt. Follow up or fail, zegt Ferrazzi. Laat tussen de twaalf en 24 uur na de ontmoeting iets van u horen, e-mail is hiervoor heel geschikt. Zorg ervoor dat er binnen een maand weer contact is en dat u dit contact behoudt. (door mailen, bellen, lunchafspraken). Laat de frequentie ervan afhangen van het belang voor u. U kunt bijvoorbeeld met een deel maandelijks contact houden, met een ander deel elk kwartaal en met de rest eens per jaar.

6. Maak de cold call warm
Wat de boekjes ook beweren, cold calls zijn zinloos. Zorg er altijd voor dat de toekomstige relatie weet dat er een telefoontje aan komt. Door een contact van hem, dat u van te voren spreekt, een introductiemail te laten sturen, bijvoorbeeld. Wanneer u ‘het doelwit’ dan aan de lijn hebt, zorg altijd voor drie zaken: noem een persoon of instelling die jullie beiden kennen; maak duidelijk wat het de ander op kan leveren om u te ontmoeten; wees bondig en helder en heb een duidelijk doel, zoals een afspraak.

7. Connect met connectors
Sommige mensen zijn veel beter in het leggen van contacten dan anderen. Wie met hen een goede relatie, krijgt toegang tot een grote groep anderen. Deze connectors zijn te vinden in iedere beroepsgroep, maar in bepaalde beroepen komen ze bovengemiddeld veel voor. Dit zijn restauranteigenaren, headhunters, lobbyisten, fondsenwervers, pr-mensen, politici en journalisten.

8. Bereid congressen voor
Een congres gaat niet alleen over de inhoud. Het is ook een prima kans om interessante mensen te ontmoeten. Bereid u dus goed voor: bekijk de sprekerslijst en (als die er is) de lijst van bezoekers en zoek bijvoorbeeld drie mensen uit die u wilt aanschieten. Bereid ook die ontmoeting voor. Informatie over mensen en hun organisatie is prima te vinden op internet of via jaarverslagen.

9. Zoek een coach en coach zelf
Zorg dat u mensen vindt van wie u kunt leren en met wie u af en toe uw sores kunt delen. Minstens zo belangrijk is het om zelf mentor te worden. Het houdt u fris, leert u niet jaloers te zijn op andermans succes en legt een goede basis voor een langdurige relatie met degene die u begeleidt. Wie weet waar hij nog ooit terechtkomt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10. Word geen netwerkeikel
Sommige mensen vinden zichzelf enorme netwerkers, maar beseffen niet hoeveel mensen ze irriteren. Een aantal veel voorkomende dommigheden: niet duidelijk zijn over wat u de ander te bieden hebt; roddelen; oneerlijk zijn; mensen (die niet belangrijk lijken) afkraken; efficiënt, maar onpersoonlijk zijn (door bijvoorbeeld berichten naar grote groepen tegelijk te sturen). En; Misschien wel de allergrootste fout: onaardig doen tegen iemands secretaresse. (LH)

Keith Ferrazzi, Never Eat Alone, And other secrets to succes, one relationship at a time, Currency Doubleday