Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het geheim van Steinway

Pianobouwer Steinway & Sons blijkt een gewilde overnamekandidaat. Het had een deal met private-equityhuis, gisteren kwam er een beter bod van een mysterieuze tweede partij. De geschiedenis van de pianobouwer in Manhattan gaat 160 jaar terug. Waardoor is Steinway succesvol?

Wie is de oprichter?

Het bedrijf is door Henry Engelhard Steinweg in 1853 opgericht. De Duitse emigrant, die al een tijdje in zijn heimat met vleugels knutselde, veranderde wel direct even zijn naam toen hij in Manhatten aankwam, in Steinway dus. Hij bouwde een naam op met zijn krachtige en helder klinkende piano’s. Op verschillende onderdelen wist hij patenten te krijgen. Om een idee te geven van de prijs: voor de instapmodellen betaal je al snel zo’n 30.000 tot 40.000 euro.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het geheim?

Door bewust niet met de tijd mee te gaan. Waar concurrenten eind 19e en begin 20e eeuw bijna allemaal overstapten op machinale bouw en massaproductie, bleef de Steinway tegen de tijdgeest in met de hand bouwen. Van een van de vele pianobouwers werd het dus een unieke en exclusieve speler in de markt. Het heeft die status vakkundig gecultiveerd. Wat natuurlijk ook meegeholpen heeft is dat het merk door klassieke grootmeesters als Sergei Rachmaninov en later ook door moderne pianisten als Vladimir Ashkenazy and Lang Lang is omarmd. Ook staan er steeds weer grootheden uit de popmuziek op die zweren bij het merk: allemaal gratis reclame dus. Zo is een Billy Joel een fan en heeft John Lennon bijvoorbeeld voor het album Imagine een Steinway gebruikt.

Hoe staat het er nu voor?

Er is weinig meer van het familiebedrijf over. Het heeft sinds 1996 een notering aan de beurs in New York. Dat klinkt prestigieus, maar de werkelijkheid is anders. Het bedrijf is overgeleverd aan de grillen van aandeelhouders, die ieder kwartaal weer beter dan verwachte resultaten wensen. Steinway verkoopt daarom tegenwoordig ook allerlei andere instrumenten. Op zich geen verkeerde strategie. Waarom zou je 160 jaar merkgeschiedenis niet uitmelken? Ondanks de reputatie van het bedrijf gaat het qua omzet en winst echter slecht de laatste jaren. Dat heeft tot gevolg dat het op de beurs afgestraft is en nu voor een ‘prikkie’ van de beurs kan worden gehaald door een private equity-huis. Kohlberg & Co wil het voor 438 miljoen dollar opkopen. Er is echter een tweede onbekende partij die een hoger bod heeft gedaan. Reële kans dat Kohlberg daar weer overheen gaat. De investeerder heeft grootse plannen met de pianobouwer en wil Steinway internationaal nog sneller gaan uitbouwen. Fans houden hun hart vast.