Dat is gebeurd op voorspraak van Booking.com-oprichter Kees Koolen. Hij is sinds juni de tweede man bij de startup, achter oprichter en ceo Travis Kalanick.
Er zijn meer bekende namen betrokken bij het bedrijf. Ex-Google-topman en Twitter-investeerder Chris Sacca stak geld in het bedrijf, net als gerenommeerde vc’s als Menlo Ventures, Benchmark Capital en zakenbank Goldman Sachs. Oud-Paypal-topman en Yammer-oprichter David Sacks stak kortgeleden zijn enthousiasme tegenover Sprout niet onder stoelen of banken. Volgens hem is de taxiwereld, waar Uber zich in begeeft, het voorbeeld van een traditionele branche die nog onder handen genomen moet worden door webondernemers. Hij is sinds vorig jaar een van de geldschieters. Serial investeerder Marc Andreessen, nog geen geldschieter, liet zich onlangs ook lovend uit. “I would love to invest in it. Uber is software eats taxis. It’s a killer experience”.
Breakwell, ‘hoofd Europese operaties’, heeft net als Koolen ruim tien jaar aan de top van zijn eigen reisboekingsbedrijf gestaan. Hij legt in een video-interview kort uit wat Uber is, waarom hij er gek op is, hoe het geld verdient, en hoe Koolen hem bij het bedrijf betrok.
In het (hele) interview liet Breakwell overigens meerdere keren merken dat Uber uitdrukkelijk geen taxidienst voert. Dit om claims te voorkomen. Zo liet de startup de originele naam Ubercab vallen toen Californische taxidiensten claimden dat het een directe, ongelicenseerde concurrent van hen was. Nu dagen bedrijven Uber bijna elke maand nog voor de rechter voor concurrentievervalsing, ook omdat het ongeveer dezelfde prijs voert. Ook stuitte Uber, toen het uitbreidde naar de rest van Amerika, op taxidiensten die het alleenrecht hadden op de acceptatie van creditcards. Het bedrijf moet bij de uitbreiding naar een nieuwe stad telkens weer letten op de lokale regelgeving.
“Het gaat om het bieden van een ervaring”
Uber acteert en opereert naar eigen zeggen niet als taxiservice, het faciliteert alleen de mogelijkheid aan zelfstandige chauffeurs om via Uber hun diensten aan te bieden: betalingen vinden plaats via de app. Vereiste is alleen wel dat ze de passagier veel comfort en een uitstekende service kunnen bieden. Lees: een luxueuze wagen met voorzieningen en een chauffeur die zich ook een klein beetje als butler kan dragen. In Amsterdam werkt de chauffeurdienst alleen met ‘Uber Black’, luxe auto’s zoals een BMW 7, Audi A8 en de Mercedes S-klasse. Ook kan een gebruiker SUV’s reserveren. “Het gaat om het bieden van een ervaring”, legt Breakwell het unique selling point van Uber nog eens in een notendop uit.
Toch is het stiekem natuurlijk wel een (indirecte) concurrent. Niet voor niets zei oprichter Travis Kalanick eerder: “Omdat het zo’n nieuw fenomeen is, neemt het tijd in beslag voordat mensen het accepteren. Niet gek, als je bedenkt dat er al 70 jaar vaste prijzen in de taxibranche worden gerekend en dezelfde service gevoerd.”