Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Guy Kawasaki’s speechlessen

Nog een maand en dan is het zover: de Sprout Challenger Day. Hoe zetten topondernemers zichzelf op de kaart? Één van de meest statusverhogende middelen is het voordragen van een goede speech. Elf speechlessen van Guy Kawasaki.

Op Entrepeneur.com geeft Kawasaki elf tips voor een geslaagde spreekbeurt. “Niemand leerde het me en ik was te dom om research te doen. Nu vind ik speechen geweldig.”

  1. Zorg dat u iets interessants te vertellen hebt
    Klinkt als een inkoppertje, maar menig congres gaat ten onder aan brakke sprekers. “Als je niets te zeggen hebt, houdt dan je mond.”
  2. Maak er geen verkooppraatje van
    U wordt niet uitgenodigd om een verkooppitch te houden. Houd het bij kennisdelen. “Als je wordt uitgenodigd te spreken over de toekomst van digitale muziek, praat dan niet over de nieuwste mp3-speler die je bedrijf verkoopt.”
  3. Wees onderhoudend
    Houd het publiek bij de les. Vertel een grap, vertoon een filmpje, wees onderhoudend. U kunt met al die zijsprongen minder informatie kwijt, maar de info komt wél over.
  4. Ken uw publiek
    Laat uw toehoorders binnen de eerste vijf minuten merken dat u ze begrijpt. Ken de trends, de concurrentie en de belangrijkste problemen van uw publiek.
  5. Draag passende kleding
    Draagt uw publiek een pak? Dan u ook! “Underdressed straalt uit dat u uzelf rijker/slimmer/machtiger vindt dan uw publiek. Dat is niet de beste manier om in de smaak te vallen.”
  6. Vermijd kritiek op de concurrent
    U staat op het podium voor het publiek, verlaag uzelf niet tot slappe kritiek en vuilbekkerij – tenzij u een politicus bent.
  7. Vertel verhalen
    Een goede speech is geen toespraak, maar een gesprek met het publiek. Dat betekent dat u verhalen moet vertellen. “Goede sprekers zijn goede verhalenvertellers – laat uw verhalen uw boodschap ondersteunen.”
  8. Praat van tevoren met uw publiek
    “Praat met uw toehoorders voor uw toespraak, vooral met diegenen op de eerste rij. U ziet bekende gezichten en dat is goed voor het zelfvertrouwen.”
  9. Spreek aan het begin van een evenement
    Aan het begin van een evenement is iedereen nog fris, aan het eind wil iedereen naar huis. Helaas is keuzevrijheid in het tijdschema zelden mogelijk.
  10. Vraag om een kleine ruimte
    “Tweehonderd mensen in een ruimte voor tweehonderd mensen is beter dan vijfhonderd mensen in een ruimte voor duizend. Zorg voor een ruimte die past bij het aantal toehoorders.”
  11. Oefenen, oefenen, oefenen
    Volgens Kawasaki moet een toespraak minstens twintig keer worden geoefend voor hij fatsoenlijk kan worden uitgesproken.

Lees hier het originele artikel van Guy Kawasaki.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.