Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wurgcontracten in de horeca? Niet als het aan deze man ligt

Voor veel horeca-ondernemers is het vaak onduidelijk of ze een goede deal hebben met een brouwerij. Volgens Tom van Erven Dorens van Biercontract.nl vallen de wurgcontracten wel mee, maar kun je in de onderhandelingsfase een hoop winnen.

In samenwerking met 7 Ditches TV

‘In het land der blinden is één oog koning. Ik ben dat ene oog’, zo stelt Tom van Erven Dorens. De oprichter van Biercontract.nl erkent dat hij te maken heeft met een ontransparante markt, waar horeca-ondernemers nauwelijks met elkaar spreken over de deal met hun bierleverancier. ‘Horecaondernemers laten het zelf ook een beetje zitten. Aan de ene kant zeggen ze dat ze graag een transparantere biermarkt willen hebben, maar ze hebben daar zelf voor de helft een rol in.’

Maatwerk

Horeca-contracten zijn in de regel maatwerk. De ene ondernemer wil financiering voor zijn of haar vestiging, de andere wil vooral het goedkoopst mogelijke tarief. Daarnaast speelt ook locatie een grote rol: ‘Een brouwer wil liever aan het Leidseplein zichtbaar zijn dan in een dorpje in Friesland, dus dat heeft van invloed op de prijs.’ Volgens Van Erven Dorens denken veel ondernemers ook dat ze klanten verliezen als ze van toeleverancier wisselen, maar dat is in 99 procent van de gevallen pure onzin. 

Wurgcontract

Volgens Van Erven Doren komt het in de regel niet voor dat horeca-ondernemers wurgcontracten afsluiten. ‘Ze zijn bij hun volle verstand en weten dus waar ze voor tekenen. Dat brouwers een lening verstrekken aan een ondernemer die op de financiële markt niet terecht kan is an sigh niet onlogisch. De brouwer loopt wel een risico, maar zijn verzekerd van een afzet. Er valt voor ondernemers een hoop te winnen door te onderhandelen met meerdere brouwers en een aantal spelregels te volgen.’

Tips voor een scherp contract

1. Onderhandel met meerdere leveranciers

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2. Weet wat er speelt in de markt

3. Heb een goed wensenpakket, weet wat wil je wilt hebben en leg deze wensen glashelder op tafel.