Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tom Schouten (Flux Chair): ‘We stonden te feesten op de beurs, dat sloeg aan’

Tom Schouten lanceerde in 2008 samen met Douwe Jacobs de opvouwbare klapstoel Flux Chair, waarvan er tot nu toe wereldwijd 130.000 werden verkocht, à 89 euro per stuk. Schouten zet een van die stoeltjes op in de studio van 7 Ditches TV voor een gesprek over de kunst van het vouwen, internationaal ondernemen en feesten op de beurs.

Het idee van de door origami-kunst geïnspireerde Flux Chair ontstond tijdens een studieopdracht aan de TU Delft. Schouten en Jacobs hadden naar eigen zeggen gelijk het doel om er ook daadwerkelijk de markt mee op te gaan. ‘Ik dacht, als we het doen, dan willen we er wel echt een knaller van maken’, zegt Schouten.

Om tot het eerste productiemodel te komen moest het duo zich nog wel even door zo’n 100 prototypes worstelen. ‘Dat was elke keer aanpassen, een beetje vouwen, totdat je er helemaal kierewiet van wordt.’ 

Op de beurzen waar Schouten en Jacobs hun stoel aanprezen verkocht de stoel zichzelf, vertelt Schouten. ‘Elke keer als we die stoel opzetten, waren mensen verbaasd. Dat maakt veel enthousiasme los, wat ons heel erg heeft geholpen. We stonden op de beurs met harde muziek, veel mensen en veel lol stoelen te vouwen. Dat viel heel erg op, het was één groot feest.’ 

Mooi of praktisch

Na de eerste successen liep de verkoop toch een beetje terug. ‘We merken: die consument pakt het toch minder op dan het tussenkanaal, waar komt dat door? Is die stoel nou vooral mooi, of toch vooral praktisch?’ Schouten en Jacobs kozen voor de praktische kant en besloten zich helemaal te gaan richten op de zakelijke markt. Daarna werden opdrachten binnengesleept bij beurzen en met ‘customised’ vouwstoelen en -kasten voor bedrijven als Nike en Philips.

Het idee achter Flux Furniture is altijd hetzelfde gebleven: ontwerpen vanuit een plat vlak, zodat je de meubels kan terugbrengen tot een compact, makkelijk op te bergen pakket. Inmiddels is er een hele lijn aan vouwmeubels, van barkrukken tot statafels. ‘De grote kracht van Flux is de ontwikkelkracht. We kunnen met die vouwtechniek heel veel doen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Begin volgend jaar onthult Flux een nieuwe lijn met meubelen, met name gericht op de horeca als nieuwe doelgroep. ‘En we willen een keer een hele goede eettafel maken’, fantaseert Schouten alvast over zijn volgende product.

Kijk voor meer meer ondernemersvideo’s op Sprout TV