Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reputation Talks 3: ‘Data voorkomt dat je achter de feiten aanloopt’

De serie Reputation Talks gaat op zoek naar lessen van koplopers uit de MT500, dé ranglijst van bedrijven met de beste reputatie in Nederland. In aflevering 3: lessen van Auping en Achmea. ‘Wij doen wat wij denken dat goed is, maar je kunt er nog beter over communiceren als je meer data hebt.’

Data, data, data. Het lijkt de mantra, ook als het op reputatie van bedrijven aankomt. Het is één van de thema’s die aan bod komt in de nieuwste aflevering van Reputation Talks. In deze serie gaat Remy Gieling in gesprek met van koplopers uit de MT500.

In aflevering 3: directeur corporate communicatie Stefan Kloet van Achmea en Ine Stultjens, hoofd marketing en communicatie bij Auping.

Dagelijkse metingen
Bij verzekeraar Achmea wordt de waardering voor het bedrijf – van klanten, medewerkers, leveranciers en op de arbeidsmarkt – dagelijks gepeild. ‘Aan de hand van questionnaires vragen we mensen hoe ze tegen ons aankijken’, vertelt Stefan Kloet van Achmea.

‘We willen weten wat mensen vinden van het bedrijf dat we zijn en waar we voor staan. Dat meten maakt het heel inzichtelijk en is een goede indicator. Wij willen daar in de toekomst nog meer op sturen.’

Auping meet zijn reputatie niet zo scherp als Achmea, weet Ine Stultjens. ‘Maar dat gaat wel meer worden, omdat we als merk onder een vergrootglas liggen. We meten wel onze merkreputatie en willen weten hoe ons merk ervoor staat.’ Die twee zaken liggen dicht tegen elkaar, stelt ze, maar het zijn wel twee verschillende dingen. Stultjens: ‘Het merk moet de reflectie zijn van wat het bedrijf is. En het bedrijf moet goed zijn voor het merk.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Lees ook: Coronacrisis? De bedrijven uit de MT500 houden hun reputatie recht overeind

Beter communiceren met data
Maar waarom voortdurend meten? Je zou ook kunnen stellen: doe wat volgens jezelf goed is. ‘Dat is ook wel het uitgangspunt’, zegt Stultjens. ‘Wij doen wat wij denken dat goed is, maar je kunt er nog beter over communiceren als je meer data hebt. Het kan ook voorkomen dat je achteraf in actie moet komen. De metingen zijn een manier om de regie in eigen handen te houden.’

Bekijk de hele video, met verder:
– Duurzaamheid als een license to grow
– Waarom ‘olietanker’ Achmea juist een innovatiemotor is
– Hoe Auping zijn aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt heeft vergroot