Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT1000: flexbranche moet in 2022 inspelen op personeelstekort

Wat zijn de vooruitzichten en trends voor de beste zakelijk dienstverleners uit de MT1000? De flexbranche krijgt in 2022 flink last van personeelstekort. Maar uitzendbureaus en detacheerders kunnen de mismatch op de arbeidsmarkt ook naar hun hand zetten.

MT1000 flexbranche vooruitzichten 2022
Kanagawa, Japan

MT/Sprout en de UvA hebben onlangs de MT1000 gepubliceerd, het jaarlijkse onderzoek naar de duizend meest gewaardeerde dienstverleners van Nederland. Het onderzoek bevraagt duizenden zakelijke beslissers over de dienstverleners waarmee ze zakendoen en leidt tot de ranglijst van ‘beste zakelijk dienstverleners’.

Naar alle branches uit de gids MT1000

Flexbranche graadmeter voor de economie

Van accountant tot vastgoedadviseur en van fiscalist tot IT-consultant: de beste zakelijk dienstverleners uit de verschillende branches binnen de MT1000-ranglijst wisten zich het afgelopen jaar goed door de coronacrisis te slaan. Toch heeft elke tak van zakelijke dienstverlening zijn eigen dynamiek. Ook de uitdagingen zijn totaal verschillend, en dat blijft in 2022 ook zo. Denk aan de cateraars die worden geraakt door het dwingende thuiswerkadvies.

Een van de grotere takken van dienstverlening, zeker gelet op de hoeveelheid mensen die er werken, is de flexbranche. De uitzendbureaus, de detacheerders en andere specialisten in tijdelijke arbeid gelden in het algemeen als een goede graadmeter voor de economie. Zodra die aantrekt, hebben de flexdienstverleners het als eerste razend druk. Ook daarom is het interessant om na te gaan hoe de vooruitzichten zijn voor de uitzendbureaus, detacheerders en payrolbedrijven?

Stevige groei uitzendbureaus en detacheerders vlakt af

Dat de flexleveranciers conunctuurgevoelig zijn, bevestigt de laatste outlook over de flexbranche door de economen van ING. De economie draaide de afgelopen tijd weer grotendeels goed, en dat levert ook groei op voor de leveranciers van arbeid. Het herstel dat de branche te zien gaf is eigenlijk gewoon fenomenaal: de krimp van maar liefst 14 procent in het eerste coronajaar 2020 sloeg om naar een groei van 7 procent. Ook dat is een bekend patroon: klanten die uit een crisis komen en meer werk verwachten, zullen eerst een uitzendkracht inschakelen voordat ze zich wagen aan vaste contracten. Dat zorgt na een economische dip voor een extra grote piek in de vraag.

Maar voordat de achteruitgang in 2022 helemaal kan worden ingelopen, trekken toch alweer wolken voor de zon. Een groei in volume van 5 procent, meer zit er niet in. De omzet gaat daarbij ruwweg gelijk op, doordat de prijzen met hooguit 2 procent omhoog zijn gegaan. De concurrentie blijft namelijk zorgen voor prijsdruk.

Lockdowns raken flexbranche deels

Aan die afvlakkende groei is de huidige lockdown maar deels schuldig. Volgens de ING-economen hebben de bedrijven uit de flexbranche geleerd van de coronaperiode en kunnen ze flexibeler dan ooit reageren op de wisselingen in vraag die coronamaatregelen veroorzaken. Tijdens de sluiting van horeca en retail draaien productiebedrijven dit keer wel gewoon door, dus daar zit de pijn niet. ‘De generieke dienstverleners kunnen snel schakelen door personeel over te hevelen naar sectoren met een grote vraag naar personeel, zoals de zorg, logistiek en distributie’, aldus de Outlook.

Personeelstekort

Een veel grotere rem op de groei wordt veroorzaakt door gebrek aan personeel. Een probleem dat vrijwel alle branches hoofdpijn bezorgt is voor de flexindustrie natuurlijk existentieel: de arbeidsmarkt is totaal overspannen, met een historische wanverhouding tussen het aantal werkzoekenden en het aantal vacatures. De krapte is zelfs nog heviger dan voor corona. Als arbeidskrachten de kern van je businessmodel zijn, is een krappe arbeidsmarkt slecht nieuws.

Of toch niet? Die werkzoekenden zijn er wel degelijk, bij een werkloosheidspercentage van rond de 4 procent van de beroepsbevolking. Je kunt de krapte ook beschouwen als mismatch: voor veel werkzoekenden – en een deel van de werkloze beroepsbevolking dat niet actief solliciteert – is niet direct een passende baan beschikbaar. Uitzendorganisaties zouden een prominentere rol kunnen spelen in de aanpak van de mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, opperen de ING-economen.

Mismatch arbeidsmarkt als kans

De flexaanbieders zullen zich dan meer dan nu het geval is moeten richten op niet alleen het bemiddelen, maar ook het coachen, omscholen en begeleiden van werknemers naar (ander) werk. Neem bijvoorbeeld de horeca: de huidige lockdown zal daar weer meer werknemers zo mismoedig maken, dat ze de stilstand niet uitzitten en ander werk aannemen. Lang niet iedereen zal terugkeren naar het café, restaurant of hotel zodra de deuren weer opengaan, dus die sector smacht straks meer dan ooit naar een ‘verse’ instroom van goede krachten.

Regels maken flexwerk minder aantrekkelijk

Nog een andere ontwikkeling zal de uitzenders dwingen hun strategie aan te passen, waarschuwt ING: de nieuwe regels rond arbeid dwingen werkgevers steeds meer om uitzendkrachten toch voornamelijk in te zetten voor ‘ziek en piek’. Flexwerk wordt in de toekomst minder aantrekkelijk, want duurder en minder flexibel. De dienstverleners die vooral inzetten op scherpe tarieven en hoge volumes worden daardoor het meest geraakt. ING spreekt zelfs van een verwachte shake-out.

Daarbij kan de belastingschuld die ook in de flexbranche is opgebouwd, misschien een laatste zetje geven. Ongeveer een op de vijf flexbedrijven heeft belastinguitstel aangevraagd, voor in totaal 985 miljoen euro. Bij uitzenders en payrollers schoof zelfs een kwart de belastingaanslag vooruit. De terugbetaling start vanaf 1 oktober. En ook al hebben bedrijven vijf jaar de tijd om hun schuld aan de fiscus af te lossen, het zal het voor een aantal flexbedrijven mogelijk tot financiële problemen leiden, met bedrijfsbeëindiging of faillissement tot gevolg, schat ING in.

Van ‘handjes’ naar HR-diensten

De aanbieders die al meer waarde toevoegden aan de HR-afdeling van hun klanten dan alleen het leveren van ‘handjes’, zijn bij het gebrek aan personeel en de strakkere wetgeving nog het beste af. Hun rol verschuift meer naar die van werving en selectie, ontwikkeling en begeleiding van werknemers. Die worden zo’n schaars goed, dat je die graag aan je bindt. Daardoor zal ook detachering meer gewicht krijgen in de strategie van uitzendbureaus, die zich zouden moeten ontwikkelen tot bredere HR-dienstverleners.

Het MT1000-onderzoek peilde de mening van zakelijke beslissers over hun accountant. Ze beoordeelden de dienstverleners op klantgerichtheid, productleiderschap, excellente uitvoering en de Net Promoter Score (NPS). Respondenten zijn beslissers met inkoopbevoegdheid die in de afgelopen drie jaar zaken hebben gedaan met de bedrijven die ze beoordeelden.

Dit zijn de koplopers in de categorie Uitzendbureaus & detacheerders:

Uitzendbureaus & detacheerders
1 Randstad
2 Tempo-Team
3 YoungCapital
4 Unique
5 Manpower
6 Adecco
7 Harvey Nash
8 Start People
9 Timing
10 Brunel
Runner-up
11 Olympia
12 AB Groep (w.o. AB Oost, AB Vakwerk, AB Werkt)
13 DPA Professionals
14 In Person
15 USG Professionals
16 Maandag
17 Luba
18 Driessen
19 Pay for People
20 Payroll Select
21 OTTO Work Force
22 Actief werkt!
Beste NPS
1 Randstad
2 Tempo-Team
3 YoungCapital
4 Unique
5 Adecco
6 Manpower
7 Start People
8 Harvey Nash
9 Timing
10 Olympia
11 Brunel
12 USG Professionals
13 In Person
14 Pay for People
15 Maandag
16 Luba
17 DPA Professionals
18 AB Groep (w.o. AB Oost, AB Vakwerk, AB Werkt)
19 Actief werkt!
20 OTTO Work Force
21 Driessen
22 Payroll Select
Klantgerichtheid
**** DPA Professionals
**** YoungCapital
**** Unique
**** Harvey Nash
**** Randstad
**** AB Groep (w.o. AB Oost, AB Vakwerk, AB Werkt)
**** In Person
**** Tempo-Team
**** Timing
**** Adecco
**** Manpower
**** Brunel
**** Start People
**** Driessen
*** OTTO Work Force
*** Maandag
*** Actief werkt!
*** USG Professionals
*** Olympia
*** Payroll Select
*** Luba
*** Pay for People
Productleiderschap
**** Randstad
**** YoungCapital
**** Tempo-Team
**** Manpower
**** Unique
**** Timing
*** Olympia
*** Harvey Nash
*** AB Groep (w.o. AB Oost, AB Vakwerk, AB Werkt)
*** Brunel
*** Start People
*** Adecco
*** In Person
*** Maandag
*** USG Professionals
*** Pay for People
*** DPA Professionals
*** Luba
*** Driessen
*** OTTO Work Force
*** Payroll Select
** Actief werkt!
Excellente uitvoering
**** Randstad
**** YoungCapital
**** Tempo-Team
**** Unique
**** Harvey Nash
**** Manpower
**** Brunel
**** Start People
*** Adecco
*** AB Groep (w.o. AB Oost, AB Vakwerk, AB Werkt)
*** Olympia
*** USG Professionals
*** Timing
*** Maandag
*** Payroll Select
*** DPA Professionals
*** Luba
*** Actief werkt!
*** Driessen
*** In Person
*** OTTO Work Force
** Pay for People

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

MT/Sprout vroeg 4.095 zakelijke beslissers hun dienstverleners een NPS-score te geven
en te beoordelen op klantgerichtheid, productleiderschap en excellente uitvoering.
Dit zijn de duizend beste zakelijke dienstverleners van 2021.

» Business stories | Gids aanschaffen
Mediakit | Onderzoeksverantwoording «