Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Marco Juffermans miljoenen verdient met het ont-googelen van mensen

Marco Juffermans stortte zich al in 2006 op "ont-googelen" van mensen. Nu iedereen het recht heeft om privacy-gevoelige informatie te laten verwijderen uit Google maakt zijn bedrijf White Canvas pas echt overuren.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Wie zichzelf weleens Googelt komt soms nare hits tegen. Marco Juffermans heeft daar als online reputatiemanager een dagtaak aan. Zijn bedrijf White Canvas zorgt dat het goedkomt met die vervelende links zodat mensen zich van hun beste kant kunnen laten zien.

Ontgooglen.com

Juffermans ontdekte als websitebouwer al vroeg het belang van zoekmachine-optimalisatie. “Op dat moment viel het kwartje. Als je zomaar internet kan vullen, dan zou het ook zo maar eens kunnen zijn dat er hele vervelende dingen gaan gebeuren.” In mei 2006 registreerde hij Ontgooglen.com.

Inmiddels rekent hij naar eigen zeggen 20 procent van de Quote 500 tot zijn klantenkring. White Canvas heeft mede door het hoge celebrity-gehalte ook vestigingen in onder meer Los Angeles en New York. Juffermans oriënteerde zich op Rusland, maar vooral de taalbarrière bleek te groot.

Behalve individuele klanten ‘helpt’ Juffermans ook grote bedrijven, die enkele duizenden euro’s per maand betalen. Als particulier een verwijderverzoek indienen bij Google kost via White Canvas 250 euro.

Strategie

Proberen om schadelijke inhoud weg te poetsen is een strategie, maar volgens Juffermans is het nog beter om de pijnlijke episode te laten overschaduwen door “positieve content”. Tenslotte bekijkt 98 procent van de mensen alleen de eerste pagina op Google. Als een negatieve gebeurtenis op pagina 2 belandt is het leed al veel beter te overzien. 

Maar de algoritmes van Google veranderen continu, wat effect heeft op de volgorde van de zoekresultaten. “De trucjes van 10 jaar geleden zijn anders dan die van nu.”

Veroordeeld

Een zakenvrouw als Nina Brink zou Juffermans nog wel helpen, maar zodra iemand is veroordeeld gaat het licht op rood. Zoiets mag wat Juffermans betreft blijven staan.

De aanloop naar een strafrechtelijke procedure is in dat opzicht een schimmige periode, erkent de ondernemer. Samen met collega’s bepaalt hij of iemand in aanmerking komt om geholpen te worden, maar: “daar is geen richtlijn voor, het is afhankelijk van je eigen inschatting”.

Recht om te vergeten 

Toen Google in 2014 een recht om te vergeten-index opgelegd kreeg schrok Juffermans wel even. “Ik dacht, nu gaat iedereen een briefje sturen en dan haalt Google het wel weg.” Maar lang niet elk verzoek bleek te worden ingewilligd. Juffermans merkt naar eigen zeggen juist dat mensen veel bewuster zijn geworden over hun online reputatie. “Dat heeft ons een enorme omzetgroei gebracht.”

Sinds die tijd neemt hij ook een praktische stuk van het invullen van het Google-formulier voor zijn rekening. “Voor je belastingaangifte ga je naar je accountant, voor je Google-verzoek ga je naar White Canvas. Wij weten hoe het moet, we hebben er intussen al duizenden verstuurd. Bij ons is de kans groter dat het lukt.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kapitaal

Investeerders staken tot nu toe 67 miljoen dollar staken in White Canvas’ Amerikaanse evenknie Reputation.com. Dat ziet Juffermans als een bevestiging dat zijn tak van sport niet snel zal verdwijnen.

Juffermans is zelf ook op kapitaaljacht (minimaal 5 miljoen euro), al valt de waardering wat lager uit dan bij Reputation.com. “We denken dat de tent op dit moment ergens rond de 17 miljoen waard is.”