Een avontuur waaraan hij geen weerstand kon bieden, zegt voormalig Mollie-topman Gaston Aussems (50) over zijn komst naar de online betaaldienstverlener in 2013. Zeven jaar later vertrekt hij bij Mollie, dat hij samen met onder andere Adriaan Mol en Remco Boer laat uitgroeien van een relatief kleine speler tot een internationale betaalprovider die de unicorn-status bereikt met een waardering van meer dan een miljard euro.
Na een studie Informatica aan de Universiteit Twente en een MBA in Corporate Finance aan de Rotterdam School of Management, maakt Aussems furore in de fintechwereld, een term die dan nog niet eens bestaat. ‘Ik heb de tijd nog meegemaakt dat mensen cheques stonden uit te schrijven bij de supermarkt.’
Podcast Leaders in Finance
🎧 Dit artikel is een verkorte versie van het gesprek met Gaston Aussems in de podcast Leaders in Finance. MT/Sprout is mediapartner van de serie. Beluister hier de volledige aflevering.
Zijn loopbaan begint bij ABN AMRO, waar hij zich specialiseert in het betalingsverkeer. Daarna is hij consultant bij onder andere PwC, IBM, Clear2Pay en partner bij Trevver. Ook werkt hij voor De Nederlandsche Bank aan het nationale programma SEPA-migratie.
Tegenwoordig is Aussems investeerder en heeft hij tal van nevenfuncties. Zo zit hij in de raad van toezicht van impact investor Oikocredit, in de supervisory board van Yolt en is hij venture partner bij Atlantica Ventures en Antler. ‘Ik had me bij mijn afscheid van Mollie voorgenomen om wat meer tijd voor mezelf te nemen. Dat is eigenlijk niet zo gelukt’, vertelt hij in de Leaders in Finance-podcast.
Bruisend avontuur bij Mollie
Zijn periode bij Mollie omschrijft Aussems als intensief: ‘Het was een klein bedrijf van tien man toen ik begon. Toen ik wegging zaten er meer dan 300 mensen en bedienden we bijna 100.000 klanten.’
Bij zijn start komt hij als ‘saaie consultant’ terecht in een bruisende organisatie aan het Vondelpark, met mensen die veel kennis hadden van e-commerce en merchants. Facebook is dan één van de grootste klanten.
Aussems brengt zijn kennis in over betalingsverkeer en de achterkant van de bancaire wereld. ‘Waar dit naartoe zou gaan wist ik niet, maar ik zag wel de potentie. Ik zag de mensen, ik zag de energie, ik zag Adriaan, ik zag wat ik zelf kon toevoegen. Soms moet je het avontuur gewoon aangaan.’
Bedrijfscultuur bij Mollie
Het avontuur bevalt hem goed. Na zo’n twee jaar wordt hij mede-investeerder, ondanks de moeilijke tijd waar het bedrijf dan doorheen gaat als de grootste klant Facebook – en daarmee dertig procent van de omzet – wegvalt.
‘Je gaat ergens werken en het hoeft niet per se smooth sailing te zijn’, aldus Aussems. ‘Je gelooft in het vaartuig, je gelooft in de journey. Hoe de wind dan waait, daarmee probeer je te laveren om toch te komen waar je wilt.’
Het grote succes van Mollie wijt hij aan de bedrijfscultuur die belangrijk voor hen was, met veel aandacht voor het aannemen van mensen met de juiste mindset. Daarnaast: ‘Door een heel duidelijke focus te houden op een bepaalde klantengroep, om heel product-centered te blijven en door het opbouwen van heel veel partnerships.’
Gaston Aussems wil iets neerzetten
Ruimte voor heroriëntatie op zijn carrière en nieuwe stappen zetten, heeft hij in en na zijn eindfase bij Mollie nauwelijks. Al snel weet de wereld hem te vinden en komen er talrijke interessante initiatieven op zijn pad. Nu vult hij zijn dagen als investeerder, non-executive director en adviseur.
Toch begint het weer te kriebelen om zich in een executive rol aan één bedrijf te committeren: ‘Ik wil iets neerzetten, ik wil iets laten groeien, iets doen. Dat heb je toch minder als je een investeerder bent en af en toe een vergadering bijwoont. De drang om iets neer te zetten en iets te presteren blijft.’
Ondersteunende omgeving
Aussems is geboren en getogen in Almelo, maar het kenmerkende Twentse accent is afwezig. Zijn ouders komen uit Maastricht, ‘import-Tukkers’ dus en daardoor nooit helemaal onderdeel van de Twentse gemeenschap.
Tijdens zijn vwo-periode is hij al gefascineerd door computers en programmeert hij spelletjes. De keuze voor een studie Informatie aan de TU Twente in Enschede neemt hij vooral met zijn hart. Zijn ouders ondersteunen hem hierin, ook al is de werkloosheid onder net afgestudeerde ICT’ers op dat moment hoog. ‘Ze hebben me de keuze gelaten om dingen te doen die bij mezelf pasten. Ze zeiden: doe iets waar je in gelooft.’
Blijf je altijd ontwikkelen. Er is één constante en dat is dat de wereld steeds sneller verandert.
Zijn ouders zijn positief en stimulerend en hebben vertrouwen in de keuzes van hun kinderen. Zo voedt Aussems ook zijn eigen kinderen op: ‘Een docent op hun school zegt vaak dat waarschijnlijk 50 procent van de banen die kinderen gaan krijgen nu nog helemaal niet bestaan, dat je nu niet kunt bedenken welke skills men dan nodig heeft. Dus ik probeer erop te vertrouwen dat mijn kinderen zelf hun omgeving en de wereld waarin zij leven en de kansen die daarin zijn kunnen inschatten.’
Gaston Aussems kiest vanuit het hart
Aussems omschrijft zichzelf als iemand die niet altijd ver vooruit denkt als het zijn carrière betreft. Dat wil hij anderen meegeven: ‘Kies gewoon echt met je hart en zorg dat je doet waar je echt goed in bent. Dat voel je ook. Daarnaast, blijf je altijd ontwikkelen. Er is één constante en dat is dat de wereld steeds sneller verandert.’
Zelf heeft hij ook de drang om bij te blijven. Zo is hij in zijn vrije tijd bezig met programmeren in Python. Hij wil blijven begrijpen hoe je met moderne technologie en data omgaat. ‘Verdiep je in AI, blijf bij. Ook al liggen de banen nu voor het oprapen, kies met je hart datgene wat je wil doen. Zelfs als dat rationeel niet de meest logische keuze was. Mocht het niet zo uitpakken als je had verwacht, dan heb je waarschijnlijk alsnog een fantastische ervaring opgedaan.’