Volgens Jacometti (3) bewijst Flavour met het project in Soedan dat het een volwassen ontwikkelaar is geworden. ‘We zijn niet alleen maar uit alle macht de mooiste game aan het maken, we kijken nu ook goed of iets werkt en effect heeft.’ Het spel voor tablets, mede ontwikkeld in samenwerking met WarChild, draait nu in een pilot draait met 600 kinderen, in een gebied waar 2,3 miljoen kinderen geen toegang hebben tot onderwijs. ‘Ik vind het zo leuk dat je wezenlijke maatschappelijke problemen en bedrijfsprocessen kunt oplossen met games.’
Bottom-up gedragsverandering
Wat die bedrijven betreft, ziet Jacometti als sterk punt dat games mensen op de vloer kunnen motiveren tot gedragsverandering. ‘Dat werkt veel beter dan zaken top-down opleggen. Voor een bedrijf hebben we bijvoorbeeld een game gemaakt over compliance. Door er een competitie van te maken wordt iets saais iets interessants. We hebben er stiekem wel leerzame informatie aan toegevoegd. Driekwart van de medewerkers bleek minimaal een uur met de stof te hebben doorgebracht.’
Garage
Jacometti zette Flavour 7 jaar geleden op met Jain van Nigtevegt, vlak voordat ze een baan kreeg aangeboden. ‘Ik wilde een vriend helpen, maar het was eigenlijk niet de bedoeling er vol in te gaan.’ Dat gebeurde dus wel, vanuit een garage. Nu zit Flavour met 15 man in een mooi pand in Amsterdam. ‘We hebben van begin af aan een raad van advies gehad. Die zetten we om de zoveel tijd een lekkere hap voor, en ze sturen ons waar nodig bij om een stabiel en groeiend bedrijf op te bouwen. Het eindstation is niet zozeer belangrijk, maar de weg ernaartoe: elke nieuwe stap die je moet zetten om verder te komen.’