Een beursgang zit niet in de pijplijn, zei Duffy eerder, maar het doel is wel om een ’totaal onafhankelijk bedrijf’ te zijn. Een aanbod van 555 miljoen dollar laat dat soort principes echter snel verwateren, en Duffy kan zich nu opmaken voor een carrière binnen Nest, maker van slimme thermostaten en sinds begin dit jaar een dochterbedrijf van Google.
De geboren Texaan Duffy begon op zijn 13e met programmeren, kennis die hij later toepaste bij enkele startups waaronder Xobni, een zoekprogramma voor het Microsoft Outlook dat in 2013 werd verkocht aan Yahoo.
Hond
Het idee voor Dropcam ontstond dankzij een poepende hond: Duffy’s vader beklaagde zich er al een tijdje over dat zijn tuin regelmatig werd ontsierd door hondenuitwerpselen, waarop zijn zoon hem aanbood om een camera te installeren om de viervoetige boosdoener te kunnen ontmaskeren.
Het aansluiten van een camera op het internet en de data opslaan op een harde schijf bleek echter nogal omslachtig, waarop Duffy samen met Xobni-collega Aamir Virani een nieuw systeem begon uit te dokteren, gebaseerd op het gebruik van de cloud in plaats van lokale harde schijven.
Investeerder
De twee pitchten hun idee vervolgens zonder succes in en om San Francisco, maar niemand wilde investeren in hun videobedrijf. Totdat het tweetal de techlegende Mitch Kapor tegen het lijf liep. Kapor zag wel potentie in een cloud-dienst, werd investeerder en zorgde er zo voor dat Dropcam in 2009 kon worden gelanceerd.
Na een beginperiode van zelf dozen inpakken en vesturen blijkt het product aan te slaan wordt er een team video-, cloud- en mobiele experts aangetrokken, gevolgd door experts op het gebied van hardware, productie en logistiek.
Met Kapor aan boord wordt ook het aantrekken van nieuwe investeringen wat eenvoudiger; uiteindelijk haalt Dropcam 48 miljoen dollar op, waaronder de meest recente investering van 30 miljoen.
Opslag
Inmiddels krijgt Dropcams cloud-dienst volgens Duffy dagelijks meer video te verwerken dan YouTube. Dropcam stuurt beelden live via de cloud naar mobieltjes en computer, en biedt naarnaast een opslag van 7 of 30 dagen opnames aan als abonnementsdienst (voor respectievelijk 99 en 299 dollar per jaar) om oude beelden terug te kunnen zien, iets dat ongeveer 40 procent van de Dropcam-kopers ook doet.
Dropcam heeft zijn omzet nooit geopenbaard, maar een indicatie voor het succes is dat het de best verkochte beveiligingscamera is op Amazon, terwijl ook winkels als Apple en Best Buy het apparaatje in hun winkels hebben opgenomen.
Connected
Volgens Duffy versnelt Dropcam de opmars van het ‘connected’ huis, een van de trends op dit moment. Als je een draadloos verbonden lamp aan en uit kan zetten op je iPhone, maar niemand ziet dit ook daadwerkelijk gebeuren, dan is dat de ‘sufste demo ooit’, aldus Duffy – totdat je dit allemaal live kan zien via Dropcam natuurlijk.
Hij denkt dat systemen die een heel huis in een keer ‘connected’ moeten te maken het voorlopig niet gaan redden; de ‘connected home’ komt er volgens hem dankzij goede, individuele producten die een specifiek probleem oplossen. De meeste mensen zijn geen programmeur en hebben geen zin om veel technische regeltjes uit hun hoofd te leren, aldus Duffy eerder in een video-interview.
Dropcopter
Ondertussen heeft de ondernemer ondanks, of misschien juist dankzij het succes van Dropcam tijd om helikopter te vliegen, een hobby die hij ook slim zijn bedrijf binnensmokkelde: iedere nieuwe medewerker krijgt bij zijn aantreden een ’Dropcopter’-vlucht, uiteraard gevlogen door Duffy zelf.
Ook is de oprichter zo af en toe trouwmeester, hoewel hij zijn tijd voorlopig hard nodig zal hebben voor een ander belangrijk huwelijk, tussen zijn Dropcam en Nest.