Ansoffs product-marktmatrix
Het bepalen van een richting en strategie voor groei van de onderneming hangt af van een aantal factoren, waaronder: het risico dat ermee gepaard gaat, de bestaande combinatie van producten en markten, en de vaststelling of de organisatie nieuwe of bestaande producten en markten wil ontwikkelen.
Om op een systematische manier voorbereid te zijn op de toekomst is het essentieel dat managers inzien wat het verschil is tussen de huidige en de gewenste positie van de onderneming. De product-marktmatrix van Ansoff en de Ansoff-kubus zijn te gebruiken als een raamwerk om de richting en kansen voor groei van de onderneming te bepalen.
Ansoff introduceerde vier componenten die de portfoliostrategie dekken en bijdragen aan het specificeren van de gewenste toekomstige reikwijdte van activiteiten:
- geografische groeivector;
- concurrentievoordeel;
- synergieën;
- strategische flexibiliteit.
Ga naar het modellenoverzicht om alle managementmodellen te bekijken.
Bron: Berenschot
>> Bestel het boek online Het groot managementmodellenboek <<