1. Twee ton groeigeld voor Owlin
Startup Owlin heeft 200.000 euro groeigeld opgehaald bij NoRo Venture Capital. Oprichters Richard Kraayenhagen en Bas van Ooyen – 25 onder de 25 deelnemers van 2012 – laten weten met meerdere investeerders te hebben gesproken na een succesvolle pitch op de Demo Day van Rockstart Accelerator. Ze kozen voor NoRo omdat dit investeerdersduo, bestaande uit Norbert van Druten en Rob van Eck, veel kennis en ervaring heeft in financiële markten. Owlin analyseert real-time miljoenen blogs en nieuwssites, en filtert daar door middel van algoritmes de belangrijkste trends en breaking news uit. Het beweert daarmee tien tot vijftien minuten sneller nieuws te kunnen brengen dan grote persbureaus als Reuters en Bloomberg. Het één jaar oude bedrijfje haalde met haar investering ook de Amerikaanse headlines, want het nieuwe werd – enigszins skeptisch – opgepikt werd door onder andere Techcrunch en Business Insider. Owlin wil begin 2013 de eerste klanten aansluiten.
2. Vrouwelijke ondernemers tevredener
Ondernemers zijn ontevreden over hun financiële succes dit jaar, maar erg tevreden over klantrelaties en persoonlijke ontwikkeling. Dit blijkt uit onderzoek van Josette Dijkhuizen voor de Universiteit van Tilburg onder 300 ondernemers. Opvallend is dat vrouwen met een eigen bedrijf zichzelf op alle facetten hogere cijfers toekennen dan mannelijke ondernemers, met name voor het financiële succes (groei in omzet en winstgevendheid) dat ze hebben bereikt.
3. Investering voor sociaal bedrijf Soci-Com
Sociaal ondernemen en een goedlopende business runnen kunnen goed samengaan, zo bewijst assemblagebedrijf Soci-Com. Het jonge bedrijf heeft een investering gekregen van Start Foundation, dat zich richt op maatschappelijke projecten en bedrijven. Soci-com heeft naast technisch hooggeschoolde medewerkers veel medewerkers in dienst die ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ hebben. Deze mensen worden aangetrokken via het UWV, gemeenten en SW-bedrijven. Daardoor houdt het bedrijf de personeelskosten laag en kan het concurreren op prijs met producten die uit China worden geïmporteerd. Het geheim zit in de mix van hoog- en laagopgeleid personeel, goede begeleiding en zelf opleiden, laten oprichters Coen Eertink en Theunis de Jong weten in een persbericht. Het bedrijf heeft momenteel veertig medewerkers en werkt onder andere voor de Zuid-Amerikaanse markt. Het bedrag dat Start Foundation investeert is niet bekend gemaakt.
4. Richard Branson gaat samenwerken met Delta Airlines
Delta Airlines heeft een minderheidsbelang van 49 procent genomen in Virgin Atlantic, de vliegmaatschappij van Richard Branson. Delta betaalt daarvoor 277 miljoen euro aan Singapore Airlines, dat het belang in handen had. De twee bedrijven willen in een joint venture gaan samenwerken aan transatlantische vluchten. Branson gaf aan zijn meerderheidsbelang te willen behouden, evenals de naam Virgin. Virgin leed vorig jaar nog een verlies van 99 miljoen euro, mede door stijgende brandstofprijzen. De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de Europese en Amerikaanse autoriteiten.
5. Volkswagen Polo, Toyota Prius en Porsche 911 meest betrouwbaar
Uit het jaarlijkse onderzoek van het Duitse Auto Bild en TÜV, komen de Volkswagen Polo, Toyota Prius en Porsche 911 als meest betrouwbare gebruikte auto’s uit de bus. Er wordt in het onderzoek gekeken naar welke gebruikte auto’s de minste technische gebreken vertonen, op basis van de analyse van acht miljoen werkplaatsbezoeken. De Volkswagen Polo scoort het beste in de klasse 2 tot 3 jaar, de Toyota Prius in de klasse 4 tot 5 jaar en de Porsche 911 in de klassen van 6- 7, 8- 9 en 10-11 jaar. Toyota is de grote winnaar het van het onderzoek, want maar liefst 29 modellen van dit merk komen in de top-50 voor, zo inventariseerde Autoleasewereld.
6. Personeel somberder dan werkgevers
Volgens onderzoek van ISBW Opleiding & Training hebben werknemers een veel pessimistischere kijk op de crisis dan jij als werkgever. Beide groepen werd gevraagd hoeveel last ze hebben van de crisis. Daarop gaf 45 procent van de werkgevers aan dat ze verwachten dat hun personeel de crisis merkt, terwijl 71 procent van de werknemers denkt dat hun baas er onder te lijden heeft. Uit het onderzoek blijkt ook dat de meeste werkgevers vinden dat hun personeel in tijden van crisis zelf in opleiding moet investeren, en dat de helft van de werknemers daartoe best bereid is.
7. En dan dit: wees voorzichtig met Twitteracties
Voor je het weet gaat een ludieke kleine Twitteractie een eigen leven leiden, zo ervaarde Lidl. De supermarktketen gaf journalisten in België een voedselpakket mee, met de belofte dat het bedrijf vijf pakketten aan de voedselbank zou doneren als de journalisten een tweet zouden plaatsen met hashtag #luxevooriedereen, en nog eens vijf pakketten voor elke volgende tweet. Dat ging snel rond op Twitter, waarna zelfs ministers en mensen buiten België de hashtag gingen gebruiken. De hastag is in totaal 1534 keer gebruikt, wat resulteert in 7670 pakketten. De supermarktketen heeft sportief gereageerd, en geeft 10.000 pakketten à 20 euro aan de voedselbank, laat woordvoerden Pieterjan Rynwalt aan Z24 weten.
Tot zover de Sprout update van 12 december 2012. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.