Uit het onderzoek Grip op de tent: ondernemers over hun financiële inzicht blijkt dat slechts 25% van de ondernemers zich laat ondersteunen bij de rentabiliteitsprognoses (de winstgevendheid van een onderneming) en het regelen van de pensioenvoorziening. Financieel vooruitkijken is belangrijk om problemen te voorkomen en om betere beslissingen te kunnen nemen, waarmee je je doelen bereikt.
Opvallend is dat weinig zzp’ers en mkb’ers in het onderzoek aangeven lang vooruit te kijken. Men schakelt wel adviseurs in voor de korte termijn noodzakelijke financiële acties zoals belastingaangifte en het bijhouden van de administratie en boekhouding.
Onderbelicht
De lange termijn lijkt wat onderbelicht te blijven. Bij het opstellen van een rentabiliteitsprognose kan je laten zien welke factoren van belang zijn voor de kosten en opbrengsten en wanneer het break-even point wordt bereikt. Daarnaast kan je berekenen hoe toekomstige kosten en opbrengsten effect hebben op de winstgevendheid.
Als ondernemer stel je jezelf doelen voor je eigen persoonlijke ontwikkeling en voor de ontwikkeling van je onderneming. Je ambitie kan zijn om te groeien met je bedrijf, om te innoveren, om internationaal actief te worden of om een andere onderneming over te nemen.
De volgende tools of hulpmiddelen zijn beschikbaar om in eerste instantie zelf als ondernemer mee aan de slag te gaan. Uiteraard kan je deze hulpmiddelen ook samen met een adviseur gebruiken of samen met een bevriende ondernemer uit je netwerk.
1. Business model canvas
Dit is een overzicht waarin je verschillende aspecten van je onderneming in één schema zet. Je brengt je (nieuwe) doelgroep in kaart, je activiteiten, je toegevoegde waarde, je klantrelaties, de benodigde resources, je verkoopkanalen, je verdienmodel, je partners en je kostenstructuur.
Zie ook: In 9 stappen door het Business Model Canvas
2. Scenarioplanning
Via scenarioplanning kan je niet de toekomst voorspellen, maar je kunt wel nadenken over verschillende strategieën, die je kan inzetten en hun mogelijke gevolgen. Daarnaast kijk je naar trends en ontwikkelingen, die impact hebben op je onderneming. Hiermee krijg je ook input voor je financiële planning op lange termijn.
3. Ondernemingsplan
In een ondernemingsplan, business plan of ondernemersplan werk je wat meer uitgebreid en in detail je concept uit. Online kan je veel modellen vinden, die je gratis kan downloaden. Onder meer banken, Qredits en het IMK bieden een template aan. Deze zijn eigenlijk allemaal hetzelfde opgebouwd.
Ze besteden aandacht aan de volgende onderwerpen: de ondernemer, het idee of concept, de organisatie van de onderneming, marktonderzoek en marketing en het financiële plan. In het financiële plan kijk je drie of vijf jaar vooruit, kan ook langer. In de exploitatiebegroting bereken je onder meer de verwachte winstgevendheid van je onderneming. Je kan hierbij als uitgangspunt je financiële resultaten van de afgelopen (bijvoorbeeld drie) jaren hanteren.
Tips met rekenmethoden over hoe je omzet en prijs kan bepalen vind je hier.
4. Pensioen
Je pensioen is een heel concreet voorbeeld van iets dat je nu moet regelen om op een lange termijn een gewenst resultaat te realiseren. Hieronder vind je meer informatie over de aandachtspunten.
5. Gebruik de kennis van experts
Een tip tot slot: laat je bij twijfel adviseren door een boekhouder, accountant of andere financieel (belasting)adviseur.
Lees ook dit blog, Grip op de tent: 5 fiscale en financiële misverstanden de wereld uit
Brancheorganisaties:
– Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA)
– Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB)
– Register Belastingadviseurs (RB)
Foto: Dashmote