Alleen al door inflatie nemen de onkosten jaarlijks toe. Tel daar de recente belastingverhoging bij op en je krijgt steeds meer het gevoel dat je erbij inlevert. Maar de prijzen verhogen vindt menig ondernemer eng. Zo eng, dat het bijna nooit gebeurt. Immers, je wil je klanten niet verliezen. Vaak blijkt die angst ongegrond. Tips om (niet) te communiceren dat je de prijzen omhoog gooit.
Stiekem de prijs verhogen
Zeker bij producten die in masse in de schappen liggen, worden de prijzen veelal in stilte verhoogd. Van de één op de andere dag is het product een paar procent duurder geworden. Menig consument valt het niet eens op. Voorwaarde is wel dat de prijsverhoging niet te extreem is. Oftewel, je kunt beter één keer per jaar een paar procent op de prijs doen, dan één keer in de vijf jaar een flinke prijscorrectie door te voeren.
Vaste klant een voordeel gunnen
Heb je trouwe klanten die geregeld grote orders afnemen? Dan kun je ervoor kiezen om de prijsverhoging tijdig bij hun aan te geven. Leg in de communicatie uit waarom je genoodzaakt bent de prijzen te verhogen en dat je het heel vervelend vindt voor de klant. Om de trouwe klant tegemoet te komen, communiceer je de prijsverhoging tijdig en geef je hen de mogelijkheid om nog eenmaal jouw producten of diensten tegen het oude tarief af te nemen.
Samen de onkosten delen
Moet je de prijzen relatief flink verhogen? Zo hoog dat je bang bent echt klanten te verliezen? Dan kun je ervoor kiezen om samen de lasten te delen. Dat werkt alleen door begrip te kweken bij de (vaste) klanten. Leg uit dat je onkosten zijn gestegen en dat je niet meer voor de huidige prijs kunt leveren. Uiteraard begrijp je dat alles voor je klant ook duurder wordt. Daarom sluit je een compromis: jullie delen de prijsstijging. Oftewel, je berekent de totale prijsstijging slechts deels door aan de klant.
De concurrentie zwartmaken
Vaak geen sterk argument, maar in sommige gevallen is het toch de beste oplossing: jezelf vergelijken met de concurrent. Heeft de concurrent de prijzen verhoogd? Meldt dat dan en zeg dat jij ook genoodzaakt bent de prijzen te verhogen. Uiteraard zo minimaal dat je nog steeds goedkoper bent dan de concurrent. Als je duurder bent dan de concurrentie, trek je de vergelijking met je onderscheidend vermogen. Vertel waarom het loont om meer te betalen voor jouw product of dienst.
Prijsverhoging compenseren met korting
Hoewel korting geven lang niet altijd positief uitpakt voor de langere termijn, kan het in dit geval wel een oplossing zijn. Bijvoorbeeld om aan te geven dat je een indexatie wel moet doorvoeren, maar de klant gedurende de recessie tegemoet wilt komen. Gelijk met de verhoging geef je dan een korting die vrijwel gelijk staat aan de verhoging. Zodoende merkt de klant niet direct iets van de verhoging, maar weet hij wel dat hij op termijn meer moet betalen voor het product of de dienst.
De formule om de exacte prijsverhoging te bepalen, vind je op Ondernemer in Business, de zustersite van Sprout met praktische informatie voor ondernemers.