“Er zijn allerlei redenen om iemands ranking verlagen. Ook als blijkt dat onze SEO-regels goed worden nageleefd kunnen sites soms worden aangemerkt als spammende sites.” Google straft websites wanneer ze bijvoorbeeld te veel commerciële links hebben (niet in belang van websurfer) of wanneer de verhouding inhoud-advertenties te veel naar advertenties omslaat.
“We zijn pas dit jaar echt aan de slag gegaan met de controle op valse en verborgen commerciële links. Daardoor kunnen ondernemers dit jaar in de problemen komen met een site die eerder prima voldeed. Een veel voorkomend probleem is dat sites een deal hebben met een SEO Agency dat steeds nieuwe deeplinks toevoegt”, zegt Trewhella. Google is vooral kien op linkdumping, een set valse links die de websurfer op een misleidende manier naar de site voert.
“Soms houden de SEO Agencies zich niet aan de regels, vaak zonder dat de opdrachtgever daar weet van heeft. In het verleden controleerden we minder streng op linkdumping. Het kan dus best zijn dat iemand vorig jaar een deal met een SEO Agency heeft gesloten en daar nu pas voor gestraft wordt”, aldus de zoek-expert.
Notificatie
Waarom laat Google dat de getroffen sites niet even weten? Trewhella: “In onze webmaster tools hebben we een message center. Normaal gesproken geven we een notificatie als een site zich niet aan de richtlijnen houdt, mits die site staat ingeschreven bij Webmaster Central. Ook sturen we een mail naar het [email protected] adres. Helaas komt dat vaak niet onder ogen van de webmasters omdat de mail in de spambox verdwijnt.”
Toch kan het gebeuren dat een site naar beneden keldert in de zoekresultaten zonder dat de makers hier bericht van krijgen. “Als een site in onze ranking keldert omdat we die als spamsite aanduiden, geven we geen opgaaf van reden. We willen het spammers niet gemakkelijker maken om onze zoekresultaten te manipuleren.”
Maar de bedrijven waar het hier over gaat zijn toch prima ondernemingen, geen spammers? “Dat kunnen we niet controleren”, verklaart Trewhella. “Als er een overschot aan links of advertenties is, zien we dat als spam. Het kan gebeuren dat er wel eens iemand onterecht als spammer wordt aangemerkt.”
Hulp
Wie als spammer wordt aangemerkt, kan verder commentaar van Google wel vergeten. Een telefonische helpdesk is er niet en komt er ook niet. “Er zijn meer dan honderd miljoen websites. Stel je voor dat die ons allemaal gaan bellen? We vinden het bovendien eerlijker om aan iedereen dezelfde informatie beschikbaar te maken via Webmaster Central.”
Gezakt in de Google-ranking? Zo komt u er boven op:
1. Stel uw vraag aan via de discussiegroep in de de webmaster tools ( hiervoor moet u een tools-account hebben). Hierop kunt u antwoord verwachten van andere leden van de discussiegroep en soms ook door Google-medewerkers.
2. Maak een afspraak met uw SEO adviseur. Die moet iedere verandering aangeven die het heeft gedaan, elke deeplink die is aangemaakt. Mogelijk zit hier het probleem. Uw SEO adviseur moet ervoor zorgen dat de fatale veranderingen ongedaan worden gemaakt. Let op: ga verder dan alleen de veranderingen direct voorafgaand aan de datum waarop de ranking omlaag schoot. Het kan zijn dat Google heeft gereageerd op eerdere fouten.
3. Controleer ook alle veranderingen die u zelf op de site heeft aangebracht. Let ook hier op de links.
4. Is er iets veranderd in uw advertentiebeleid? De verhouding tussen inhoud en advertenties moet in het voordeel van de inhoud zijn.
5. Bekijk uw website nogmaals als een gebruiker. “Vergeet even uw paniek omdat uw onderneming zijn Google-positie kwijt is. Kijk of uw website wel voldoet aan de wensen van gebruikers.”
6. Voor informatie over de richtlijnen van Google kunt u terecht op google.nl/webmasters
Lees ook: Ondernemers de dupe van Google