Als eigenaren van service design-bureau Sunday Afternoon kwamen Lammers en Ten Brinke op het idee van een reisplanner die automatisch iemands agenda checkt en reizen adviseert op basis van alle mogelijke vervoersmiddelen. Lammers (foto): “Dus niet alleen de bus en trein, maar óók je eigen fiets en de deelauto in de parkeergarage van je werk. Omdat we al werkten aan verschillende projecten in de mobiliteitssector, zagen we dat mensen steeds vaker (combinaties van) meerdere reisalternatieven overwegen en door ontwikkelingen als ‘het nieuwe werken’ een ingewikkelder mobiliteitsprofiel krijgen.” De ondernemers zien dat werkgevers hun werknemers aanmoedigen een goede balans te vinden tussen reis-, werk- en privé-tijd, met tegelijkertijd een oog voor de kosten en het milieu. “Bestaande reisplanners zijn eigenlijk nogal ‘dom’ en onpersoonlijk en passen daar niet goed bij”, zegt Lammers.
Deze planner loopt achter op schema’
Thijs Gitmans (Peak Capital)
Het product Go About:
“Wij verkopen op dit moment één product: Go About Corporate. Hiermee kunnen werknemers reizen inplannen aan de hand van zowel de publieke transportmiddelen, als de alternatieve vervoersmiddelen die hun werkgever aanbiedt. Ook staan de arbeidsvoorwaarden die een bedrijf rondom bepaalde vervoersmiddelen aanbiedt, weergegeven.
Twee jaar geleden hebben we ook een Outlook-plugin en iPhone-app ontwikkeld, maar daarmee zijn we nog niet de markt opgegaan. Met de plugin en de applicatie kun je direct vanuit je agenda je reis(tijd) inplannen, maar we vinden deze producten nu nog ongeschikt voor een groot publiek. Mogelijk gaan ze deel uitmaken van een gepersonaliseerde reisplanner, die gebruikers koppelt aan alle denkbare vervoersbedrijven die voor hen relevant kunnen zijn. We zijn dit gratis product nog aan het completeren, maar voor het gebruik ervan kun je je al als testgebruiker opgeven.”
De concurrentie:
“Wij geloven in een persoonlijke reisplanner en lopen nog voorop in de markt. We zijn de enige persoonlijke reisplanner in Nederland en misschien wel in de wereld. Het enige dat in de buurt komt is Google Now, maar bij ons kun je naar het station met de fiets en vanaf het station met de bus als jij dat wilt. Ons aanbod van reisalternatieven is al het meest volledig en actueel en breiden we uit, met bijvoorbeeld ook deelauto’s en huurfietsen. Om te voorkomen dat je straks overspoeld wordt door al die opties, maken we Go About slimmer door te kijken naar jouw persoonlijke voorkeuren.”
De verkoopstrategie:
“We benaderen momenteel de decision makers bij grotere organisaties. De focus ligt echter op het gratis product voor iedereen, dat we nu zo goed als af hebben. Dit product willen we via samenwerkingen en regionale projecten onder de aandacht brengen bij werknemers van grotere bedrijven. Als je vervolgens kan vertellen dat x procent van iemands medewerkers al je product gebruikt, kom je eenvoudiger bij een potentiële klant binnen.”
De voorlopige resultaten:
“We hebben sinds mei 2010 pilots gedraaid met de Outlook-plugin bij onder meer Arcadis en ALD Automotive. In Den Bosch hebben we een aantal werknemers proef laten draaien met het direct reserveren van de treintaxi als voor- en navervoer voor de trein. We hebben Go About ook ingezet bij een aantal duurzame evenementen. Daarmee kregen we meer inzicht in welke reisalternatieven mensen kiezen en hoeveel uitstoot van CO2 dat met zich mee brengt. De Rabobank heeft vervolgens proef gedraaid met Go About Mobile voor iPhone. Na die tests hebben we in 2012 de basis gelegd voor ‘Planner+’, een wat ons betreft unieke technologie waarmee je van deur tot deur-reizen met de auto en het OV kan inplannen. NS Zakelijk en TomTom hebben Planner+ inmiddels ingezet bij het opzetten van de succesvolle website Filewissel.nl. Tenslotte starten er in Amersfoort en Den Haag op korte termijn pilots met de nieuwe versie van Go About.”
Groeiplannen:
“We richten ons met name op de groei van het aantal gebruikers. Het doel is 7 procent groei per week. Qua omzet verwachten we ongeveer een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. We wachten nog even met groeikapitaal tot we een mooie gebruikersgroei kunnen laten zien en de internationale ambities willen waarmaken. We hebben voorlopig voldoende inkomsten uit commerciële projecten en subsidies. Momenteel zijn we vooral op zoek naar een extra aantal goede software-ontwikkelaars.”
Wat vindt Thijs Gitmans (Peak Capital) van deze dienst?
Go About moet meer het gas erop zetten
Thijs Gitmans van Peak Capital over Go About: “Er is absoluut behoefte aan nieuwe mobiliteitsopossingen. Er zijn de laatste jaar allerlei meer en minder innovatieve transportmiddelen bijgekomen, van een marktplaats voor particuliere autoverhuurders tot het aanbod van ov-fietsen. Nu is het zaak al deze opties aan elkaar te koppelen om een totaaloplossing mogelijk te maken, zowel qua planning als betaling. Inderdaad kan technologie daarbij helpen. Ik heb verschillende mobiliteitskaarten op de markt zien komen. Daar vraag ik me wel bij af in welke mate het de aanbieders echt lukt om het vereiste bereik op te bouwen.
‘A feature, not a company’
Uit het verhaal van GoAbout blijkt dat ze ook over een grote visie op een totaaloplossing beschikken. Maar het valt me in die context een beetje van ze tegen dat hun eerste stap een simpele plugin voor Microsoft Outlook is geweest. Afgezien van het feit dat op hun sites het moeilijk is om informatie te vinden over het gebruik en de functionaliteit. Ik zie verschillende versies met uiteenlopende informatie en op de .com site kom ik niet verder dan een login of een aanmelding als testgebruiker.
De ondernemers geven aan dat ze snel willen leren en aanpassen. En om die reden zijn ze met de reisplanner als zogenaamd minimum viable product de markt op gegaan. Maar daar zijn ze wel al sinds 2010 mee bezig. Hun product lijkt me op zich een handige toepassing, maar het klinkt ook als wat wij een ‘FNAC’ noemen: een ‘feature, not a company’. Leuk om toe te voegen aan je agenda, maar het is niet iets om een succesvol bedrijf mee op te bouwen.
‘Het tempo ligt te laag’
De heren hebben het tot nu toe zelf gefinancierd. Dat is op zich een prestatie. Ik lees dat ze dat via projecten doen. Dat zie je veel bij startups en het kan een slimme manier zijn om een tekort in je cash op te vullen. Maar het heeft ook een groot nadeel: het gaat ten koste van de focus op je core product. En dat betekent dat je je langzamer ontwikkelt. En dat gevoel krijg ik bij GoAbout ook.
Visie en ambitie zijn er, maar met voldoende funding zouden ze daar ook snellere en grotere stappen in kunnen zetten, lijkt me. Gas geven op technologie en sales, om snel te leren en zo een voorsprong op te bouwen. Uiteindelijk gaat het zoals ze zelf ook aangeven om bereik, en is daarnaast gebruiksgemak en het aansluiten van alle relevante vervoermiddelen essentieel. Er zullen ook koppelingen gebouwd moeten worden met allerlei systemen als ze het b2b willen uitrollen. Ze zijn sinds 2010 bezig en ik heb het gevoel dat het tempo te laag ligt. Mogelijk door gebrek aan focus en middelen, terwijl er veel spelers actief zijn op deze markt. Daarmee loop je het risico dat je te laat bent.
‘Extra functionaliteiten zijn essentieel voor succes’
Voor een totaaloplossing in (zakelijk) vervoer zijn er genoeg verdienmodellen te bedenken. Bedrijven zullen bereid zijn daarvoor te betalen. En de vervoerders misschien ook wel. Daarnaast bouw je bakken met vervoersinformatie op die voor allerlei partijen interessant kan zijn. Voor sec een planner lijkt me dat lastiger. Nog los van het feit dat oplossingen die Google biedt steeds concurrerender zullen worden, als je je alleen op de planning richt.
Het zal van aanvullende functionaliteiten van de planner afhangen of bedrijven bereid zijn daar structureel voor te betalen. Die draai moeten ze volgens mij nu maken. De technologie lijkt op zich in orde, want ze bieden het ook al whitelabel aan. Misschien moet daar wel de focus liggen.
‘Veel redenen om op zoek te gaan naar groeigeld’
Bedrijven zijn de logische afnemer. Dat betekent ook lange salestrajecten, zeker ook omdat het ingrijpt in allerlei processen, zoals administratie, HR, arbeidsvoorwaarden, etcetera. Dat hoeft geen bezwaar te zijn maar daar moet je dan wel de middelen voor hebben. Wederom een reden om naar groeikapitaal op zoek te gaan. Daarnaast mikt Go About op groei via de gebruiker, bottom up. Ik ben dan wel benieuwd hoe ze die gaan bereiken op een kostenefficiënte manier. Als ik zoek op ‘zakelijke reisplanner’ kom ik ze niet tegen op de eerste pagina’s. En bij zoeken op ‘reisplanner’ ook niet.
Al met al: een prima idee en mooie ambities, maar ik heb het gevoel dat het in de praktijk tegen valt in de uitvoering, op technologisch en logistiek gebied. Dat ze daarin vastlopen. Ik mis aanknopingspunten waardoor GoAbout zich diep weet te wortelen in de zakelijke vervoersoplossingen. En ik heb wél het idee dat er partijen zijn die al een flink aantal stappen verder zijn, ook op reisplannersgebied.”