Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goden straffen mensen door ze te geven wat ze willen

Groei, daar krijgen ondernemers nooit genoeg van; stilstand betekent immers achteruitgang. Maar veel ondernemers verkijken zich op groei. De pers staat vol met succesverhalen — en niet de manier waarop dat succes bereikt is: de pijn die is geleden en de offers die zijn gebracht. Die schaduwkant is minder sexy, maar juist daar liggen de werkelijke uitdagingen van het ondernemen...

Een omzetgroei per jaar vanaf een procent of 50 is een zeker recept voor één ding: de onderneming zoals u die nu kent, bestaat straks niet meer. Of het de moeite waard is om de zaak van vandaag in te ruilen voor die van morgen, is een vraag die weinigen zich stellen. In een groeiende onderneming groeit de complexiteit niet lineair met de omzet, maar exponentieel — met als gevolg dat zo’n onderneming bloot staat aan meer én grotere risico’s. Een kleine bloemlezing uit de voorspelbare pijnpunten:

1. Ontwikkelen — of weggaan. Het optreden waar u vandaag succes mee oogst is waarschijnlijk ongelijk aan wat de onderneming van u nodig heeft na een stevige groeispurt. Wie groot wil worden moet groeien – en niet in omvang of portemonnee, maar op persoonlijk vlak. Ondernemers zijn om die reden niet zonder meer opgewassen tegen de uitdagingen die groei biedt. Wie niet bereid is de brute feiten over het eigen optreden onder ogen te zien en daar adequaat op in te spelen, zal gegarandeerd tussen de faillissementsberichten belanden.

2. Pijnlijke beslissingenWie wil groeien moet vooral in staat zijn dingen los te laten waaraan hij gehecht is. Het offeren van klanten, markten en producten die niet in de groeivisie passen is onprettig, maar absoluut noodzakelijk. Ook de mensen die nu succesvol zijn in uw onderneming, de mensen die u loyaal hebben bijgestaan om te komen tot waar u nu bent, zullen op een zekere dag een rem gaan vormen voor de ontwikkeling van uw onderneming. Wie medewerkers laat groeien tot hun niveau van incompetentie en ze vervolgens op hun plek laat zitten, betaalt daarvoor de prijs in het eigen succes.

3. Groter is lang niet altijd meerHet rendement van een groeiende onderneming stijgt niet lineair met de omzet. Volgens de in het jargon onder de naam badkuipcurve’ bekende theorie groeit het rendement pas na verloop van tijd, en tot die tijd zal de groei ten minste zoveel kosten als ze opbrengt. En dat terwijl de pieken en dalen van een groeiende onderneming wél meegroeien (cash!). Een kleine onderneming met minder kosten en meer flexibiliteit rendeert daarom beter dan een onderneming die de schaalvoordelen nog niet te gelde kan maken. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ik ken weinig ondernemers die vinden dat hun bedrijf in de Little League thuishoort, ondernemers die er bewust voor kiezen klein te blijven en daar het beste van maken. Wie met deze wetenschap toch door wil groeien, vraag ik te kijken naar zijn — of haar — ware motieven. Hoe authentieker die zijn, hoe sterker de motivatie op de lange termijn en hoe groter de bereidheid om de prijs voor groei te betalen als de tijd daar is. Zelfkennis is het begin van alle waarheid!

Thomas Benedict (InContext Consultancy Group)