Het CDA eist dat de BPM volledig afgeschaft wordt voordqat de kilometerheffing wordt toegepast. Daarnaast eist de partij dat de invoerings- en inningskosten van het heffingsysteem beperkt blijven tot vijf procent van de opbrengsten. De rest moet naar het infrafonds, voor de aanleg van wegen en het openbaar vervoer.
De PvdA twijfelt nog over afschaffing van de BPM. Volgens Kamerlid Lia Roefs zijn er ‘grote ricico’s’ voor de schatkist als de BPM-inkomsten volledig verdampen, aldus het ANP.
Minister van Verkeer Camiel Eurlings houdt, in weerwil van zijn eigen partij, vast aan de BPM. Hij wil die slechts verlagen tot tien à vijftien procent (nu 42,3 procent).
Ondernemers
Wat het CDA betreft kunnen ondernemers gaan verdienen aan de in te voeren kilometerheffing. De overheid moet zich beperken tot het vaststellen van de hoogte van de heffing. De facturering en de controle van het kastje, dat de gereden kilometers registreert, moet overgelaten worden aan het bedrijfsleven.
Tot nu toe waren de partijen het eens over invoering van de kilometerheffing voor vrachtvervoer per 2011 en een jaar later ook voor personenauto’s.