Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Freeke naar Amerika met nieuwe frisdrank

Ondernemersnieuws vandaag: Leonard Freeke gaat de Amerikaanse markt op met nieuwe frisdrank, Ali B is verslaafd aan ondernemen en Spil Games verdient het meest aan virtuele kunstmest.

1. Ecofont wint Challenger van het Jaar verkiezing

Alexander Kraaij nam gistermiddag prijzen in ontvangst voor zijn titel Challenger van het Jaar 2012. De jury koos unaniem voor Ecofont, het bedrijf dat je inkt en toner laat besparen met fonts waar gaatjes in zijn geschoten die je op print niet ziet. Jurylid Wilfred Kik van ABN AMRO: “Het is de combinatie van een techniek die indrukwekkend is en een hele duidelijke toepassing in een markt. Ook zijn we erg onder de indruk van de wijze waarop Ecofont als nu nog kleine speler al grote partijen als Microsoft aan zich gebonden heeft. Dat is voor ons doorslagevend om Ecofont als Challenger van 2012 te kiezen.”   

2. Leonard Freeke gaat Amerikaanse markt op met nieuwe frisdrank

Oggu-oprichter Leonard Freeke – Sprout Challenger van het Jaar 2011 – vertelde op Challengerday dat hij in maart naar alle waarschijnlijkheid met een nieuwe biologische frisdrank de Amerikaanse markt op gaat. “We hebben een non disclosure agreement getekend met een beursgenoteerde onderneming in de VS.” Eerder berichtte Sprout dat Oggu door een machtsstrijd failliet ging (de helft van de investeerders wilde naar de VS, waaronder Freeke, de andere helft niet) en de curator de boedel te koop zou zetten. Daartoe behoort ook het recept en de merknaam Oggu. Freeke geeft aan dat hij en zijn compagnon Zeger van Hövell de “volledige boedel” hebben gekocht. “Of we terugkeren met de merknaam Oggu? Dat laat ik in het midden.” 

3. Gidsy: wij worden groter dan Airbnb

Edial Dekker van Gidsy – die inmiddels elf mensen op zijn kantoor in Berlijn heeft zitten – gelooft dat hij binnen een paar jaar Airbnb in grootte kan gaan inhalen. “Airbnb gebruik je alleen als je naar een bepaalde stad gaat, Gidsy kan iedere dag van pas komen. Wij denken daarom dat we groter kunnen worden dan Airbnb.” Het jonge bedrijf zoekt daarvoor investeerders die – net als huidige investeerder Ashton Kutcher – een langere horizon voor ogen houden. “Wij willen geen investeerders die al na drie jaar een exit eisen. We willen langer doorgaan, we geloven dat we hier een groot bedrijf van kunnen maken.”

4. Webpower verloor half miljoen aan Poolse markt 

Webpower, het Nederlandse e-mailmarketingbureau dat succesvol is in China, heeft niet alleen hoogtepunten gekend. Oprichter Jacco Bouw vertelde op Challengerday over zijn mislukte stappen op de Poolse markt. “We zijn flink onderuit gegaan in Polen. Dat was een hele grote teleurstelling. We hebben ons daar terug moeten trekken en zo een half miljoen euro verloren.” 

5. Fentener van Vlissingen: helft omzet BCD in VS komt uit online

John Fentener van Vlissingen vertelde tijdens Challengerday, in een vooraf opgenomen filmpje, dat de omzet van zijn BCD Holdings in Amerika tegenwoordig voor meer dan de helft uit online komt. Let wel, dat is dus de helft van 6 miljard dollar, op een totale omzet wereldwijd van 22 miljard dollar. De succesvolle zakenman is overtuigd dat de toekomst aan online business is. Fentener van Vlissingen had daarnaast twee centrale boodschappen. Hij zei er niet tegen te kunnen als mensen na een mislukking gaan liggen huilen, en daarnaast hoopt hij dat mensen met beide benen op de grond blijven staan als ze juist wél succesvol zijn. “Als ik kijk naar succesvolle ondernemers, dan zijn er velen die goed met succes omgaan. Maar een heleboel denken ook dat ze op een wolk zitten en alles kunnen. Maar succes behaal je niet in je eentje, er is geluk voor nodig en een goed team. De volgende dag kan weer heel anders voor je uitpakken.” Bekijk negen lessen van topondernemers die op Challengerday werden gedeeld.

6. Ali B verslaafd aan ondernemen

Ali B, die iedereen met name als rapper kent, liet zijn ondernemende kant zien op Challengerday. Hij vertelde dat hij zijn vroegere verslavingen – gokken en drugs – heeft kunnen vervangen door zijn ondernemerschap. “Ik was verslaafd aan het gevoel dat je krijgt na zeven joints. Nu krijg ik datzelfde gevoel door heel ambitieus te zijn.” Zijn teveel aan energie steekt hij in zijn management- en entertainmentbureau. “Ik ben ondernemer. Niet omdat het een keus is, omdat ik een drive heb. Waarschijnlijk omdat ik teveel energie heb.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. En dan dit: Spil Games verdient het meest met virtuele kunstmest

Peter Driessen vertelde op Challengerday over het verdienmodel achter zijn Spil Games. Het bedrijf haalt inkomsten uit downloads en advertenties, maar ook uit de producten en punten die in een game verkocht worden. Hij refereert naar een social game waarin mensen gezamelijk een boerderij runnen. “We verdienen het meeste geld met het verkopen van virtuele kunstmest.” Lees de andere hoogtepunten uit de speech van Driessen en andere sprekers op de Challengerday.

Tot zover de Sprout update van 7 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen?