Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Franchiseketen begeleidt echtscheidingen

Per jaar scheiden er 33.000 stellen in Nederland. Een groeiende groep van scheidingsconsulenten duikt op deze markt. De Scheidingsmakelaar heeft inmiddels een keten van franchisers om de ellende te begeleiden. "We willen dit jaar dertig vestigingen."

In 2003 realiseerden Ate Atsma, Eric van Gilst en Jan Willem Groos zich dat er wel heel veel vechtscheidingen plaatsvonden in hun directe omgeving. “We vroegen ons af of deze mensen wel allemaal op de juiste manier werden geholpen. Was daar wel een loket voor?” Het idee voor een laagdrempelige begeleiding van echtscheidingen werd geboren. Ate Atsma (42), net ontslagen als directeur van een automatiseringsbedrijf, had opeens veel tijd. “Ik heb toen het ondernemingsplan geschreven. In juli besloten we om het een half jaar te proberen. Om te zien of er ook belangstelling voor was.”

 

Op koers
Die belangstelling was er. In 2005 heeft De Scheidingsmakelaar 500 stellen geholpen met het afwikkelen van de scheiding. Voor 2006 verwacht Atsma 1000 scheidingen te begeleiden. Atsma: “We zitten goed op koers.” Het aantal franchisevestigingen is navenant gegroeid. Van 5 in 2004 naar 25 in 2006. Atsma: “Aan het eind van het jaar hopen we er dertig te hebben. En dan is het even genoeg. We moeten alles nog wel in goede banen kunnen leiden.”

Loopgraven
Volgens Atsma is de reden voor het succes van De Scheidingsmakelaar dat ze niet uit zijn op een langslepend juridisch gevecht. De advocatuur, de klassieke weg om een scheiding te regelen, is volgens hem niet altijd de juiste manier. “Een advocaat is opgeleid om een gevecht te winnen. Wij willen liever dat alles in goed overleg gaat. Er komt zoveel meer dan alleen geld bij kijken. Mensen willen dat hun kinderen goed terecht komen en ze weten vaak niet hoe ze het moeten aanpakken, financieel is het een rommeltje, wij scheppen orde in de chaos.”

Ook wijst Atsma op hun snelle afhandeling. “We zijn een aanspreekpunt, mensen hoeven bij ons niet zes keer hun verhaal te doen. Bovendien hebben ze binnen twee dagen een afspraak en alle overeenkomsten staan binnen 4 tot 6 weken op papier.”

Net als nieuwkomer Makelaarsland.nl op de huizenmarkt kiest ook de Scheidingsmakelaar voor een vast tarief in plaats van een variabel bedrag. Atsma: “We rekenen 990 euro voor begeleiding en 300 euro voor een convenant. Daarvoor kunnen een onbeperkt aantal gesprekken gevoerd worden, hoewel het bij dertig gesprekken wel minder leuk wordt natuurlijk.”

 

Franchise
Hoewel Atsma, Van Gilst en Groos eerst voor zichzelf begonnen, gingen ze al snel over op een franchiseconcept. Franchisenemers betalen per jaar een fee van 10.000 euro voor het voeren van het merk en begeleiding. Volgens Atsma kunnen afzonderlijke praktijken makkelijk een ton per jaar omzet maken.
De belangstelling voor een vestiging is niet van de lucht. In 2004 waren er 250 belangstellende sollicitanten. Het selecteren van franchisenemers is dan nog best moeilijk, geeft Atsma aan. “Bij het aannemen van mensen moet je juist selecteren. Wat je merkt is dat juristen niet de juiste kandidaten vormen. Ze gaan teveel in details, ze schaffen wetboeken aan. Bij ons moet je generalist zijn, je moet niet over alle details blijven praten.”

Ondernemersscheidingen
Tussen de klanten van De Scheidingsmakelaar ziet Atsma natuurlijk ook ondernemers, vooral eenpitters. Maar al te vaak blijkt het meest heikele punt de verkoop van het bedrijf te zijn. Atsma: “In het geval van een scheiding gaat het toch vaak om wat het bedrijf waard is.” Vaak is de onderneming zelf de belangrijkste oorzaak van de scheiding. “Ik heb vaak zat ondernemers die dat toegeven, die zeggen dat ze al hun tijd alleen in hun bedrijf hebben gestoken. Het zijn vooral oudere ondernemers met kinderen rond de achttien die tegen mij zeggen dat ze hun kinderen nooit hebben zien opgroeien.

Concurrentie
Intussen zit de scheidingsmarkt niet stil. Atsma ziet steeds vaker bedrijfjes opkomen die hetzelfde doen. “We merken dat we als concurrentie gezien worden. Ik zie kleine verzekeringspartijtjes die scheidingen erbij gaan doen om meer verzekeringen te kunnen verkopen. Delen van onze website worden gekopiëerd. Maar ook de advocatuur die toch 1000 scheidingszaken per jaar door ons misloopt, houdt ons in de gaten. De orde van Advocaten volgt ons zeer nauwlettend.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In scheiding?

Lijdt uw relatie onder de bedrijfsactiviteiten? Bezoek dan de Sprout Masterclass Get a Life! In deze serie bijeenkomsten, georganiseerd in samenwerking met opleidingscentrum De Baak, komen gelouterde ondernemers aan het woord die eerder kampten met een verstoorde work/life balans. In de eerste bijeenkomst op 24 mei verhalen George Banken (Detron) en Eric Odenwald (UJG) openhartig over hun worsteling met de balans in het leven. U kunt zich hier aanmelden voor deze eerste Sprout Masterclass.