Brisk is een online platform waarmee ontwikkelaars multiscreen applicaties kunnen bouwen. “We hebben een platform ontwikkeld dat het mogelijk maakt om applicaties te bouwen die niet alleen op alle soorten apparaten werken, maar ze ook in real-time aan elkaar verbinden”, legt Duivenvoorden uit. “Dit maakt een heel nieuw soort interactie tussen verschillende apparaten mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het swipen van data tussen je tablet en laptop, het besturen van een spel op een tv met een telefoon of real-time samenwerking.” En dat is volgens hem nog maar het begin. “Multiscreen is bijvoorbeeld onlangs door Google gekenmerkt als de volgende grote innovatie in applicatieontwikkeling.”
Hoe is Brisk ontstaan?
“Een half jaar geleden werden we door een van de grootste telecomaanbieders van Nederland benaderd om een prototype te maken van een interactieve televisie-applicatie. De applicatie moest alle apparaten in een huishouden (tablet, smart tv, telefoons en computers) aan elkaar verbinden om een nieuwe manier van mediaconsumptie mogelijk te maken. We kwamen er achter dat er nog geen technologie bestond waarmee dit kon, dus die zijn we zelf gaan ontwikkelen. Nadat we klaar waren, hebben we alles wat we geleerd hebben en het kapitaal van de opdracht benut om met onze technologie Brisk te bouwen.”
Waarom is dit voor consumenten zo belangrijk?
“Bijna iedereen heeft op het moment meerdere internetverbonden apparaten in bezit. Dat biedt een rijkdom aan mogelijkheden, maar de interactie tussen die apparaten blijft nu tot een minimum beperkt. Dit heeft twee redenen: aan de ene kant moet een applicatie op meerdere besturingssystemen werken, en aan de andere kant moet de real-time verbinding met de server en tussen de apparaten geregeld worden. Voor beide problemen bestaan ondertussen bedrijven die oplossingen bieden, maar voor een echte multiscreen-applicatie moeten die twee oplossingen compleet geïntegreerd worden. Brisk is zo opgebouwd dat deze twee kanten ondergebracht zijn in één enkele code. Dit geheel draait op onze servers, die zijn opgezet om dit soort apps te runnen – of er nou twee of twee miljoen gebruikers zijn.”
Hoe breng je Brisk in rekening?
“Ons verdienmodel bestaat uit abonnementen. Het instapabonnement is gratis en biedt een ontwikkelaar de optie een volledige multiscreen applicatie te bouwen en testen bij een gelimiteerd aantal gebruikers. Als ze de applicatie vervolgens willen publiceren, kunnen ze kiezen voor een maandelijkse abonnement wat bij hun wensen past. De pakketten verschillen op basis van gelijktijdige gebruikers, dataverbruik en ondersteunende diensten. Opschalen kan natuurlijk altijd als een app in populariteit toeneemt. Voor grote bedrijven bieden we extra diensten en op maat gemaakte pakketten aan.”
Wat is de marketing- en salesstrategie?
“Op het moment richten we ons voornamelijk op early adopters in innovatieve industrieën om pilotprojecten mee te runnen. We zijn in gesprek met een aantal grote digital agencies, telecom- en gamingbedrijven. Wat leuk is, is dat steeds meer bedrijven zelf naar ons toe komen. Er bestaat blijkbaar grote vraag naar de oplossing die we aanbieden. Nu is het van belang om met zorg een aantal partners te kiezen die de technologie een extra zetje richting mainstream kunnen geven. Aan de andere kant zijn we ook bezig een selecte groep beta-testers te werven om feedback van ontwikkelaars te krijgen. Ook komt de documentatie online, inclusief een plek waar ontwikkelaars al aan de slag kunnen met code.”
Wat zijn de targets voor 2013?
“Halverwege 2013 gaan we het platform officieel lanceren en in april releasen we al een preview voor een beperkt aantal ontwikkelaars. Daardoor zullen een aantal applicaties klaar zijn voordat we de betaalde abonnementen beschikbaar maken. Ook zullen we met verschillende commerciële partners vóór de launch in augustus al pilots bouwen.
We beseffen dat mensen nog moeten wennen aan multiscreen applicaties, maar door de samenwerkingen die we aangaan willen we multiscreen naar de mainstream pushen. Eind 2013 willen we onze naam gemaakt hebben als het platform voor multiscreen.”
Naar wat voor investeerder zijn jullie op zoek?
We zijn op zoek naar een investeerder die ons niet alleen financieel, maar ook met zijn of haar netwerk vooruit kan helpen. Op het moment zijn we met meerdere angels in gesprek om de mogelijkheden van een consortiumstructuur te bespreken. We zoeken een investering waarmee we onder andere de ontwikkeling van onze schaalbare infrastructuur kunnen versnellen. Ook zouden we graag extra ontwikkelaars aannemen die kunnen helpen met de pilot-projecten. Verder zijn we van plan veel te reizen, niet alleen naar potentiële klanten en investeerders door Europa, maar ook naar conferenties om ontwikkelaars van dichtbij kennis te laten maken met de volgende stap in applicatieontwikkeling.”
|