Nu moet je daar altijd voorzichtig mee zijn als een onderneming marktleiderschap claimt en jaar op jaar razendsnel zegt te groeien, zonder ook maar een tipje van de sluier op te lichten als het gaat om concrete cijfers. Een snelle check bij de KvK leert dat het in 2006 opgerichte SkyDreams, al drie jaar op de Fast 50-lijst van Deloitte, in ieder geval nog onder 9 miljoen euro netto omzet zat in 2011. We pennen dus braaf op: “We zijn in 2012 met 50 procent gegroeid. We willen ook dit jaar weer met minimaal 50 tot 75 procent groeien.”
Dat ondernemers Luis Verbakel (links foto) en Mark Feenstra goed bezig zijn is zeker. Ze werken gestaag door aan hun online dienstenmarktplaats. Je kunt er als consumenten offertes opvragen van ‘klussers’. Er hangen inmiddels 36 individuele sites onder de leadgeneratie-machine van SkyDreams. Enkele domeinnamen: schildernet.nl, stukadooroffertes.nl en verhuisoffertes.com. Je kunt het bedrijf vergelijken met bedrijven als Coolblue en Fonq, die allemaal deelsites op productniveau exploiteren. Verbakel: “Naamsbekendheid is voor ons nu veel minder belangrijk. We moeten het vooral hebben van onze vindbaarheid in Google.” Aan het portfolio is deze week dus MultiOfferte toegevoegd, volgens Verbakel een geduchte speler in de markt. “Met de aankoop realiseren we in een klap twintig procent omzet.”
Hoe past de overname in jullie groeistrategie?
Verbakel: “Het is zo dat de ondernemer erachter ons heeft benaderd. Hij wil zijn pijlen op de reisbranche gaan richten. De overname betekent een verbreding van de diensten. We waren tot nu toe vooral gericht op de klusjes in en om het huis. Met de overname gaan we ook offertes vergelijken van aanbieders van bijvoorbeeld waterkoelers en koffieautomaten in het kantoor. We werken met een vijfjarenplan, dat we jaarlijks bijstellen. In dat plan hebben we groeiprognoses opgenomen waarin we wel zochten naar uitbreiding van het aantal sites, maar in Nederland in het beginsel niet via overnames. Het was dus een afwijking van ons plan. Je komt opeens voor de mogelijkheid te staan omzet te kopen. We hebben goed gekeken naar de marketingkosten per klant en de opbrengsten. Een overname bleek in dit geval goedkoper dan het zelf oprichten van de sites.”
Wat kopen jullie precies?
“Met de aankoop voegen we in een keer twintig procent meer omzetvolume toe. We kopen in dit geval een databestand van 1100 bedrijven die we aan ons eigen databank van bedrijven toevoegen. De data van MultiOfferte kunnen wij niet alleen voor de omzet goed aanwenden, maar dient ook als een belangrijk vergelijkingsmateriaal over hoe de sites performen. We denken dat we de site kunnen optimaliseren. We hebben kunnen afspreken dat we verder geen personeel hoeven over te nemen. “
Hoe hebben jullie het gefinancierd?
“We hebben een belangrijke leefregel. Zolang we nog in staat zijn om vijftig procent te kunnen groeien, financieren we dat gewoon uit de kas en blijft het voorlopig even bij koffie drinken met investeerders. Het voordeel van onze sites is dat ze erg Google-gedreven zijn en we minder hoeven te investeren in naamsbekendheid, iets dat voor een site als Thuisbezorgd of Vakantieveilingen wel geldt. We kunnen nu dus nog groeien zonder het gehijg van een vc in onze nek. We hebben ooit ons spaarpotje in het bedrijf gestopt en doen sindsdien investeringen alleen vanuit de winst. In ons plan was de overname dus niet voorzien. We hebben tegen elkaar gezegd dat de core strategie en het daarvoor gereserveerde kapitaal overeind moet blijven. We zijn dus gaan schuiven en hebben het kunnen financieren uit een extra reserve.”
Wat staat er dit jaar op de rol?
“We richten ons in Nederland voornamelijk op organische groei. We breiden daarbij uit van alleen sites die gericht zijn op offertes naar ook sites waar je als consument informatie krijgt over een onderwerp. In het buitenland zullen we mogelijk via overnames moeten gaan groeien in combinatie met zelf op te richten sites. Concreet willen we dit jaar ons Nederlandse portfolio in België gaan lanceren. Ook willen we het aantal titels in Engeland, waar we al wat langer aanwezig zijn, flink gaan uitbreiden. Verder staat Duitsland op het verlanglijstje, maar uitbreidingplannen zijn nog in aftastende fase. Het is heel lastig om in er iets van de grond te krijgen, zien we bij anderen. Het voordeel is dat we allerlei specifieke landingspagina’s hebben. Dat betekent dat we met een van die pagina’s het eerst eens kunnen proberen. We kunnen er dan wel met dat ene product vol voor gaan.”