Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Schoonmaker in gevecht met markt

Hoe overleef je als klein familiebedrijf in een markt met grote nationale concurrenten? Via een fusie willen Gaby en Gert-Jan Westelaken hun GWS de Schoonmaker tegen ‘nationale wolven’ beschermen.

 

In een dorp is het vaak van oudsher ‘van alles twee’. Een bakker in die straat en één verderop. Een slager in het centrum en zijn aartsrivaal om de hoek.

Een stille revolutie in het Brabantse Rosmalen. Sinds vorig week zijn Gaby en Gert-Jan er gefuseerd met concurrent d.e. Schoonmaker. Gaby: “Het voelt eigenlijk best natuurlijk.”

De broers wilden het bedrijf overnemen, maar dat ging niet door. “We zijn vorig jaar twee keer overboden door een nationale marktspeler.” Die kreeg de financiering niet rond. “Een fusie is goed alternatief.” Ze bezitten een gezamenlijke meerderheid van de aandelen.  

Napolitaanse toestand

Het is niet dat de ondernemers – ze namen in 1998 het bestuurstokje over van hun vader- snelle groei nastreven. Ze willen GWS naar de derde generatie tillen, maar ervaren toenemende concurrentie. “Doordat we de grootste speler in de regio Den Bosch zijn geworden en door onze afwijkende visie, denken we onze marktpositie te vergroten.”

Dat er momenteel veel gaande is in de schoonmaakmarkt, zal weinigen ontgaan. Stakend personeel zorgde in april voor Napolitaanse vuilnistaferelen op treinstations en in straten. Er vindt schaalvergroting plaats. Relatief veel spelers doen mee aan de wedloop naar meer marktaandeel. Ze doen overnames en concurreren elkaar ‘kapot’.

GWS de Schoonmaker is op national niveau geen speler van betekenis: een omzet van 4,5 miljoen euro na de fusie. De top-10 bedrijven hebben een gezamenlijke omzet van 1,5 miljard euro. Die bedrijven nemen opdrachten ver onder de kostprijs aan. Gaby: “Ook wij hebben in vorige jaren klanten naar de grote nationale aanbieders zien stappen.”

Nieuwe strategie

De ondernemers doen niet mee aan die ratrace. Sinds vier jaar varen ze een andere strategische koers. “We hebben ons uit de markt van openbare aanbestedingen teruggetrokken en werken nu alleen nog met bedrijven waarbij continuïteit belangrijker is dan een goedkoop massaproduct.”

Ze mikken op kleinere opdrachten voor bedrijven en schouwburgen – tot ongeveer 700.000 euro – die wel hogere marges opleveren. “Bij de grote aanbestedingen gaat een schoonmaker voor 12 euro per uur weg, terwijl een kaal uurloon 17 euro is. Wij hanteren tarieven van rond de 20 en 24 euro.” GWS profileert zich bij bedrijven als flexibele kwaliteitspeler. “Grote aanbieders zijn allemaal genoodzaakt in de avonduren te werken. Wij maken overdag schoon. Dat is een omschakeling, maar beter voor je personeel en de binding met je klant.”

Oorlogskas

Ze willen de komende jaren in omzet verdubbelen. Toch blijft het een beetje wachten tot de markt aantrekt, banken weer gaan financieren en de ‘hongerige’ marktpartijen met een oorlogskas naar de regio trekken. “We krijgen ieder jaar wel een bod, waaraan we even ruiken, maar die we altijd wegwuiven.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook het artikel Hoe financier je een investering? Ook interessant, het boek “De stille kracht van het familiebedrijf”.