Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemers E-bon zochten slim groeikapitaal

Remko Davids en Erwin de Zeeuw willen met E-bon marktleider worden in online cadeaubonnen. Investeerder Value Creation and Company nam dit najaar een minderheidsbelang. Reden: “Ze hebben hun baan opgezegd en financieel hun nek uitgestoken.”

Het idee voor E-bon ontstond twee jaar geleden, toen Remko Davids (34) een VVV-bon cadeau kreeg. “Ik wilde hem online verzilveren, maar dat ging niet. Dat vond ik vreemd in een tijd waarin de internetaankopen gigantisch in de lift zitten.” Hij zag er een businesscase in en betrok Erwin de Zeeuw (34) bij zijn plannen. De Zeeuw zegde zijn baan op als businessanalist bij KLM, Davids stopte als accountmanager bij een telecombedrijf. Ze investeerden tienduizenden euro’s eigen geld in hun bedrijf en medio 2011 gingen ze live. 

Kip-ei-verhaal bij start bedrijf

De heren hebben een duidelijke ambitie: marktleider worden in cadeaubonnen voor online shoppen. Ze schatten de totale markt voor cadeaubonnen op 1 miljard euro per jaar, waarvan nu slechts een klein deel online wordt uitgegeven. E-bon ontvangt een commissie van 10 procent op elke ingeleverde bon. De E-bon bleek een klassiek kip-ei-verhaal. Er waren webwinkels nodig waar de bon kan worden verzilverd. Maar die zijn pas geïnteresseerd als er klanten zijn. Grote webwinkels toonden daarom aanvankelijk geen interesse. Wie een boek wil kopen met zijn E-bon kan daarom nog niet bij Bol.com terecht, maar wel bij Boek-Plus. Inmiddels hebben zich al 160 webwinkels aangesloten uit alle denkbare branches. Ook met enkele grote namen zijn nu gesprekken gaande.

De bon biedt voordelen die een gewone cadeaubon niet heeft, legt commerciële man Remko Davids uit. “Je kunt de bon persoonlijk maken door er een foto of bedrijfslogo op te zetten. Ook kun je de bon, in tegenstelling tot een gewone cadeaubon, in delen bij meerdere webwinkels uitgeven.” De Zeeuw, verantwoordelijk voor techniek en finance binnen het tweemansbedrijf: “De afhandeling loopt via payment service providers, waar de E-bon gewoon tussen betaalmiddelen als iDeal staat. Dat maakt de technische koppeling voor webwinkels extreem eenvoudig.”

Product is goed schaalbaar

De webwinkels zijn er, nu is het zaak de omzet te laten groeien. De ondernemers wisten: als we deze markt willen winnen, moet het vliegwiel sneller gaan draaien. Ze zochten naar slim kapitaal. Niet alleen geld, maar ook kennis. Via-via kwamen ze bij Aldebert Wiersinga terecht, een serial entrepreneur met meerdere geslaagde exits in de ict achter zijn naam. Samen met twee compagnons richtte hij VC&C op, dat 14 participaties heeft. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wiersinga: “We schieten 99 van de 100 voorstellen af, maar in dit geval klopte alles. De markt is er, het product staat, en het is enorm schaalbaar doordat je moeiteloos nieuwe webwinkels aan de E-bon kunt koppelen.” Ook de ondernemers spraken hem aan. “Het gaat altijd om de combinatie van ambitie, strategie en executie. Vaak ontbreekt één van deze elementen in de proposities die we voorbij zien komen, maar Remko en Erwin hebben het allemaal in huis. En ook niet onbelangrijk: ze hebben hun baan opgezegd en hebben financieel hun nek uitgestoken. Ze zijn uit het goede hout gesneden.”

Belangrijkste uitdaging

De onderhandelingen gingen snel: binnen zes weken werden de handtekeningen gezet. In totaal is zo’n 250.000 euro in E-bon geïnvesteerd, waarvan het grootste deel door VC&C en Valuewise, een corporate financebedrijf waarmee VC&C samenwerkt. Wiersinga gaat niet in de stoel van de ondernemer zitten, zegt hij, maar wel op de leuning. “De belangrijkste uitdaging ligt op commercieel vlak. De strategie is om grote bedrijven voor ons te winnen. Als die met kerst duizend E-bonnen geven aan hun medewerkers, maken veel mensen kennis met het product. We zetten ons netwerk in waar we kunnen, maar uiteindelijk moeten de mannen zelf de deals closen.”