Anderhalf jaar geleden deed Starink, die naast haar studie bedrijfspsychologie ‘bijkluste’ als model, een stage op de marketingafdeling van een Nederlandse multinational. Daar kwam ze op het idee voor Amatør, een kledinglijn bestaande uit makkelijk te combineren jasjes voor werkende vrouwen. “Ik had een gevoel van verliefdheid .”
Ze rondde eerst haar studie in Amsterdam af. ”Mijn plan deelde ik wel direct met iedereen.” De feedback van vrienden en kennissen gebruikte ze onder meer om het marketingconcept en haar merkstijl verder uit te werken. Toen ze eind vorig jaar klaar was met haar scriptie, had ze al een duidelijker beeld van wat ze allemaal zou moeten doen om haar kledinglijn te realiseren.
Dat ze zelf zo enthousiast was over haar idee, was volgens Starink een belangrijke voorwaarde om alle praktische zaken te regelen. ”Het idee is op mijn pad gekomen, daarna heb ik de ambitie er omheen moeten vormen.” Het hielp dat ze een persoonlijkheidstest deed. Door de test wist ze dingen expliciet te maken die haar van nature al goed afgingen, zoals het motiveren van mensen. Ook ontdekte hoe je met het juiste team om je heen je zwakke kanten kunt compenseren. “Ik had het gevoel of de psycholoog dwars door me heen keek.”
Sjanghai
Ze schakelde een ontwerper in, regelde een webdesigner, fotograaf en modellen. Vervolgens moest ze ook een aantal samples laten maken. “Ik wilde bewust iets tastbaars hebben voordat ik er financiers bij zou betrekken.” Ze informeerde of het mogelijk was om zo’n sample in Nederland te laten maken. Het zou haar hier in totaal zo’n vijfduizend euro kosten. Starink, die gewend is om te reizen, ging op zoek naar een alternatief. ”Een ticket naar Sjanghai kostte me maar 600 euro.” Ze reisde er heen om daar in een dag tijd zestien samples te laten maken.
Met die kledingstukken en een uitgewerkt plan ging ze op zoek naar startkapitaal. “Ik heb me voor iedere investeringsborrel ingeschreven die ik tegenkwam.” Het leverde veel nieuwe contacten op. Ze ging met drie investeerders in zee.
Een vriend, die ook ondernemers is, gaf haar een waardevolle tip. Hij raadde haar aan om de lancering van haar kledinglijn in twee fasen aan pakken. Ze zou in een eerste periode van zes maanden de haalbaarheid in de markt moeten testen om vervolgens bij bewezen succes haar bedrijf uit te bouwen. Voor die eerste testfase was een investering nodig om onder meer een bestelling van 400 jasjes te doen. Ze heeft voor die financiering een converteerbare obligatielening uitgegeven. De investeerders krijgen dus een optie op aandelen in haar bedrijf. “Wat hen ook over de streep trok, was dat ik zelf bereid was om er met een bedrag in te gaan dat groter is.”
Carice van Houten
Een deel van de investering heeft ze gebruikt voor een pr-bureau. “Het is belangrijk om als nieuw merk in de bladen en op blogs te staan.” Ook trok ze zelf de stoute schoenen aan toen ze op een dag de Carice van Houten tegen het lijf liep. ”Ik zei ‘dit is een ideaal jasje voor jou’. Ze twitterde er vervolgens positief over.”
Starink heeft nu net haar eerste ‘proefperiode’ achter de rug. De 400 jasjes –de verkoopprijs op de website varieert van 189 tot 259 euro – liggen bij een aantal boetiekwinkels in Amsterdam. Ze is klaar voor de tweede fase. Voor het volgende seizoen – ze is bezig haar eerste personeelleden aan te nemen- hoopt ze “ het tiendubbele te aantal jasjes te verkopen.”Ze wil de distributie gaan uitbreiden naar andere plaatsen in de Benelux. Ze zit middenin haar tweede financieringsronde. Als het allemaal goed gaat wil Starink, die Noors-Nederlandse roots heeft, ook naar Scandinavië uitbreiden. “Dat wordt weer een volgende uitdaging.”